Henkilökohtaisen piirustusopetuksen keinot kirjekurssilla: Katsaus A.B.C.-piirustuskoulun toimintaan ja Uuno Alangon opetuskäytänteisiin vuosina 1937–1941
Tamminen, Netta (2018)
Tamminen, Netta
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805151176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805151176
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää A.B.C.-piirustuskoulun yliopettajan, Uuno Alangon, käyttämiä piirustuksen opetuskeinoja oppilaiden henkilökohtaisessa ohjauksessa A.B.C.-piirustuskoulun yleiskurssilla. Tutkielmassa selvitettiin myös kirjekurssimuotoisen A.B.C.-piirustuskoulun toimintaa. Analysoitavana aineistona olivat Uuno Alangon vastauskirjeet neljälle kirjekurssioppilaalleen. Aineisto on osa Kansallisgallerian arkistoja. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Aineistosta ilmeni, että Alanko käytti useita erilaisia keinoja ohjatessaan piirustuksen oppimista. Käytännössä opetuskeinot tiivistyivät kolmeen kategoriaan, jotka ohjasivat piirtämisen oppimista: yleisluontoiset toteamukset, Alangon toiminta ja oppilaan oma toiminta. Alangon henkilökohtaisessa ohjauksessa oli siten erotettavissa kaksi erilaista lähestymistapaa, joiden kautta oppilas oppi piirtämään: oppilas oppi piirtämisen taitoja passiivisena tiedon vastaanottajana sekä oman aktiivisen toiminnan kautta.
Analyysin tuloksena selvisi, että Alangon opetuskeinot muistuttavat perinteisen opettajajohtoisen kontaktiopetuksen keinoja. Tutkimus osoitti myös, että Alangon opetuksessa yhdistyivät taidekasvatuksen 1900-luvun alun uudet toimintaperiaatteet sekä Alangon omat taidekoulutuskokemukset. Alangon opetuskeinot olivat myös sidottuja A.B.C.-piirustuskouluntoimintaperiaatteisiin.
Aineistosta ilmeni, että Alanko käytti useita erilaisia keinoja ohjatessaan piirustuksen oppimista. Käytännössä opetuskeinot tiivistyivät kolmeen kategoriaan, jotka ohjasivat piirtämisen oppimista: yleisluontoiset toteamukset, Alangon toiminta ja oppilaan oma toiminta. Alangon henkilökohtaisessa ohjauksessa oli siten erotettavissa kaksi erilaista lähestymistapaa, joiden kautta oppilas oppi piirtämään: oppilas oppi piirtämisen taitoja passiivisena tiedon vastaanottajana sekä oman aktiivisen toiminnan kautta.
Analyysin tuloksena selvisi, että Alangon opetuskeinot muistuttavat perinteisen opettajajohtoisen kontaktiopetuksen keinoja. Tutkimus osoitti myös, että Alangon opetuksessa yhdistyivät taidekasvatuksen 1900-luvun alun uudet toimintaperiaatteet sekä Alangon omat taidekoulutuskokemukset. Alangon opetuskeinot olivat myös sidottuja A.B.C.-piirustuskouluntoimintaperiaatteisiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]