Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erityispedagogiikan perusopinnoista sivuaineena Lapin yliopstossa

Liimatainen, Antti (2017)

 
Avaa tiedosto
Liimatainen.Antti.pdf (657.8Kt)
Lataukset: 


Liimatainen, Antti
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805151177
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Lapin yliopistossa erityispedagogiikan perusopinnot käyneiden opiskelijoiden kokemuksia erityispedagogiikan perusopinnoista (25op). Tarkoituksena oli saada selville, miksi opiskelijat valitsivat erityispedagogiikan sivuaineekseen, ja miten sivuaineopintojen sisällöt tukivat heitä työssään. Tämän lisäksi selvitin tutkimuksessani, miten opinnot olivat kehittäneet opiskelijoiden kokemusta inkluusiosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli edistää opintojen tarvevastaavuutta suhteessa inklusiiviseen kouluun ja näin tukea inklusiivisen opettajuuden mahdollistamista.

Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa keskittyy tutkimusaiheen kontekstointiin eli miten koulutuksen muutos segregaatiosta kohti inkluusiota on muuttanut luokkaympäristöä. Toinen osa keskittyy inklusiivisessa koulussa toimivan opettajan osaamistarpeiden määrittelyyn. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa haastattelin erityispedagogiikan perusopinnot läpikäyneitä opiskelijoita. Aineiston analyysissa käytin ensimmäisen, toisen ja kolmannen tutkimuskysymyksen osalta laadullista sisällönanalyysiä. Neljännen tutkimuskysymyksen osalta käytin aineiston analyysiin narratiivista aineiston analyysiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua, jonka kohderyhmänä toimivat Lapin yliopiston erityispedagogiikan perusopinnot suorittaneet opiskelijat (n=6).

Tutkimustulosten mukaan syyt erityispedagogiikan perusopintojen valintaan olivat halu tukea ja auttaa moninaisia oppilaita sekä tarve kehittyä ammatillisesti kokonaisvaltaiseksi opettajaksi. Opiskelijat hakivat opinnoista työkaluja haastavan käytöksen ja oppimisvaikeuksien kohtaamiseen luokkaympäristössä. Tulosten mukaan opinnot edistivät opiskelijoiden tiedollisia valmiuksia, jotka paransivat opiskelijoiden asenteita inkluusiota ja erityistä tukea tarvitsevia oppilaita kohtaan. Opiskelijat jäivät erityispedagogiikan perusopinnoissa kaipaamaan opittujen asioiden käytännön soveltamista kentällä. Opinnot kehittivät opiskelijoiden kokemusta inkluusiosta myönteisempään suuntaan. Tästä huolimatta työkokemukset vaikuttivat kielteisesti opiskelijoiden suhtautumiseen inkluusiota kohtaan.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste