Sijaisopettajat oppilaiden silmin : alakouluikäisten oppilaiden käsityksiä sijaisopettajista
Pyhäjärvi, Kirsi (2018)
Pyhäjärvi, Kirsi
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805221182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805221182
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on laadullinen tutkimus, jolla haettiin vastausta kysymykseen, millaisia käsityksiä alakouluikäisillä oppilailla on sijaisopettajista. Tutkimuksen tavoitteena on myös kuvata, millaista toimintaa ja millaisia piirteitä oppilaat liittävät mielestään hyviin ja huonoihin sijaisopettajiin. Sijaisopettajana toimiminen on erityisen tyypillistä uran alkuvaiheessa olevalle opettajalle, minkä vuoksi se voidaan nähdä yhtenä ammatillisen kehityksen vaiheena ja välineenä. Tutkimuksen toinen keskeinen tarkoitus on oppilaiden käsitysten kuvaamisen ja analysoinnin kautta luoda välineitä myös nuorten opettajien ja opettajaopiskelijoiden ammatillisen kehityksen ja opettajaidentiteetin rakentamisen tueksi.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen, mikä on tyypillistä, kun tutkimuksen kohteena ovat käsitykset. Aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä kahdelta rovaniemeläiseltä alakoululuokalta. Aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysissa syntyi kolme pääkategoriaa, jotka ovat sijaispäivien erilaisuus, sijaisopettajan ammattitaito ja positiivisen ilmapiirin luominen. Muodostuneet kategoriat toimivat myös tulosten raportoimisen runkona.
Oppilaat näkevät sijaispäivien eroavan selvästi tavanomaisista koulupäivistä. Toisaalta ne ovat rennompia, eivätkä sisällä niin paljon opiskelua, toisaalta ne ovat myös sekavampia, koska sijaisopettajat eivät tunne luokan tapoja tai oppilaita. Oppilaat arvostavat ammattitaitoisia sijaisia, jotka osaavat ja ennen kaikkea haluavat opettaa heitä. Tutkimuksen merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää oppilaiden käsityksiä, jotka liittyivät positiivisen ilmapiirin luomiseen sijaisopettajan toimesta. Nykyisin vallalla olevan näkemyksen mukaan opettajan lämminhenkisyys ja positiivinen vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä edesauttavat ja tukevat oppilaiden hyvinvointia, koulumenestystä sekä koulussa viihtymistä. Tämä tutkimus syventää tuon näkemyksen koskemaan myös sijaisopettajia.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen, mikä on tyypillistä, kun tutkimuksen kohteena ovat käsitykset. Aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä kahdelta rovaniemeläiseltä alakoululuokalta. Aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analyysissa syntyi kolme pääkategoriaa, jotka ovat sijaispäivien erilaisuus, sijaisopettajan ammattitaito ja positiivisen ilmapiirin luominen. Muodostuneet kategoriat toimivat myös tulosten raportoimisen runkona.
Oppilaat näkevät sijaispäivien eroavan selvästi tavanomaisista koulupäivistä. Toisaalta ne ovat rennompia, eivätkä sisällä niin paljon opiskelua, toisaalta ne ovat myös sekavampia, koska sijaisopettajat eivät tunne luokan tapoja tai oppilaita. Oppilaat arvostavat ammattitaitoisia sijaisia, jotka osaavat ja ennen kaikkea haluavat opettaa heitä. Tutkimuksen merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää oppilaiden käsityksiä, jotka liittyivät positiivisen ilmapiirin luomiseen sijaisopettajan toimesta. Nykyisin vallalla olevan näkemyksen mukaan opettajan lämminhenkisyys ja positiivinen vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä edesauttavat ja tukevat oppilaiden hyvinvointia, koulumenestystä sekä koulussa viihtymistä. Tämä tutkimus syventää tuon näkemyksen koskemaan myös sijaisopettajia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]