Liikennevirhemaksu : rikosoikeudellinen ja valtiosääntöoikeudellinen poikkileikkaus tieliikenteen uuteen seuraamusjärjestelmään
Arvelin, Konsta (2018)
Arvelin, Konsta
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805231194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805231194
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on eduskunnassa käsiteltävänä olevan tieliikennelain kokonaisuudistuksen uusi hallinnollinen seuraamusjärjestelmä ja liikennevirhemaksu. Liikennevirhemaksu on uusi hallinnollinen maksuseuraamus, joka määrättäisiin vähäisistä liikennerikkomuksista. Kyseessä on kriminaalipoliittisesti merkittävä uudistus, koska aikaisemmin hallinnollista seuraamusjärjestelmää ei ole ulotettu koskemaan näin laajaa kokonaisuutta. Tutkielmassa tarkastellaan hallinnollisten maksuseuraamusten suhdetta perus- ja ihmisoikeuksiin sekä rangaistuksen oikeutusta tieliikenteessä. Tutkielman tavoitteena on hahmotella hallinnollisen maksuseuraamuksen valtiosääntöoikeudelliset reunaehdot ja selventää maksuseuraamuksen suhdetta rikosoikeudellisiin oikeusperiaatteisiin.
Tutkielmassa on hyödynnetty oikeusdogmaattista metodia. Liikennevirhemaksusääntelyä on jäsennelty voimassa olevan oikeuden avulla. Tärkeänä vertailukohtana on käytetty pysäköintivirhemaksua, ylikuormamaksua ja joukkoliikenteen tarkastusmaksua, jotka ovat tieliikenteessä jo sovellettavia hallinnollisia maksuseuraamuksia. Lisäksi tutkimuskysymyksiä on jäsennelty kattavasti oikeuskirjallisuuden, virallisasiakirjojen ja oikeuskäytännön avulla.
Liikennevirhemaksu on rangaistusluonteinen hallinnollinen maksuseuraamus, jonka oikeudellinen identiteetti rangaistuksena ei muutu, vaikka se sijoitetaan kansallisesti hallinto-oikeudelliseen seuraamusjärjestelmään. Perus- ja ihmisoikeudet asettavat hallinnolliselle rankaisemiselle samanlaisia reunaehtoja kuin rikosoikeudellisten rangaistusten käytölle. Tällaisia ovat erityisesti ihmisarvon kunnioittaminen, rikosoikeudellinen laillisuusperiaate, syyllisyysperiaate ja ne bis in idem-periaate. Rangaistuksia ei voi tarkastella pelkästään kansallisena ilmiönä, vaan laajemmin eurooppalaisena ilmiönä. Hallinnollisten maksuseuraamusten oikeudellisen identiteetin tulkintaan vaikuttaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö, jossa rikossyytteelle on annettu autonominen määritelmä. Liikennevirhemaksun punitiivinen funktio rinnastaa sen asiallisesti rikosoikeudelliseen rangaistukseen.
Liikennevirhemaksun valmistelussa on huomioitu kattavasti perustuslain ja ihmisoikeussopimusten ehdot ja vaatimukset. Uusi hallinnollinen maksuseuraamus kestää hyvin kriittisenkin tarkastelun ja tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman tieliikenteen rankaisemiseen. Liikennevirhemaksu voi kääntää uuden sivun rationaalista rankaisemista koskevassa keskustelussa.
Tutkielmassa on hyödynnetty oikeusdogmaattista metodia. Liikennevirhemaksusääntelyä on jäsennelty voimassa olevan oikeuden avulla. Tärkeänä vertailukohtana on käytetty pysäköintivirhemaksua, ylikuormamaksua ja joukkoliikenteen tarkastusmaksua, jotka ovat tieliikenteessä jo sovellettavia hallinnollisia maksuseuraamuksia. Lisäksi tutkimuskysymyksiä on jäsennelty kattavasti oikeuskirjallisuuden, virallisasiakirjojen ja oikeuskäytännön avulla.
Liikennevirhemaksu on rangaistusluonteinen hallinnollinen maksuseuraamus, jonka oikeudellinen identiteetti rangaistuksena ei muutu, vaikka se sijoitetaan kansallisesti hallinto-oikeudelliseen seuraamusjärjestelmään. Perus- ja ihmisoikeudet asettavat hallinnolliselle rankaisemiselle samanlaisia reunaehtoja kuin rikosoikeudellisten rangaistusten käytölle. Tällaisia ovat erityisesti ihmisarvon kunnioittaminen, rikosoikeudellinen laillisuusperiaate, syyllisyysperiaate ja ne bis in idem-periaate. Rangaistuksia ei voi tarkastella pelkästään kansallisena ilmiönä, vaan laajemmin eurooppalaisena ilmiönä. Hallinnollisten maksuseuraamusten oikeudellisen identiteetin tulkintaan vaikuttaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö, jossa rikossyytteelle on annettu autonominen määritelmä. Liikennevirhemaksun punitiivinen funktio rinnastaa sen asiallisesti rikosoikeudelliseen rangaistukseen.
Liikennevirhemaksun valmistelussa on huomioitu kattavasti perustuslain ja ihmisoikeussopimusten ehdot ja vaatimukset. Uusi hallinnollinen maksuseuraamus kestää hyvin kriittisenkin tarkastelun ja tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman tieliikenteen rankaisemiseen. Liikennevirhemaksu voi kääntää uuden sivun rationaalista rankaisemista koskevassa keskustelussa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]