Tulevaisuuden taitoja oppimassa : laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutuminen luokanopetuksessa
Heino, Assi (2018)
Heino, Assi
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805231195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805231195
Tiivistelmä
Opetussuunnitelmauudistus toi mukanaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, jotka opettajan tulee ottaa huomioon opetuksessaan. Tavoitteita on seitsemän ja ne perus-tuvat laajempaan näkemykseen tulevaisuuden työelämän taidoista.
Olen tutkinut kolmen kunnan alueella luokanopettajien käsityksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta luokanopetuksessa. Lomakekyselyyn vastasi 17 luokanopettajaa Salossa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Forms-kyselylomakkella oli esitetty kysymyksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta, opetuksen suunnittelusta, monialaisuuden ja oppiainejakoisuuden suhteesta laaja-alaiseen osaamiseen sekä tavoitteiden arvottamisesta.
Vastauksia tulkittiin fenomenografisesti, opettajien deskriptiivisistä vastauksista taustakäsityksiä analysoiden. Tulososassa vastauksia on analysoitu tutkimuskysymysten järjestyksessä. Luokanopettajien käsitykset laaja-alaisen osaamisen tavoitteista poikkeavat toisistaan huomioimatta jättämisestä huolelliseen tuntisuunnitteluun ja yhteistyön korostami-seen. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajat pitävät joitain laaja-alaisen osaami-sen tavoitteista itsestään selvinä osina opetustehtävää, vaikka niitä ei pedagogisessa suunnittelussa otetakaan huomioon. Osa vastaajista korosti pedagogisen suunnittelun merkitystä yhteistyössä toisten opettajien kanssa: monialaiset oppimiskokonaisuudet ja laaja-alaisuus nähtiin yhteen kuuluvina uutta opetussuunnitelmaa määrittävinä teemoina. Tutkimuksen johtopäätös on, etteivät laaja-alaisen osaamisen tavoitteet näyttäydy opetussuunnitelman eetoksen mukaisesti samalla tavalla jokaisen peruskoulun 1.-6. luokkalaisen osalta: opettajien kokemus omasta autonomisesta toiminta-tavasta antoi opettajille mahdollisuuden huomioida tavoitteet heille sopivalla tavalla.
Olen tutkinut kolmen kunnan alueella luokanopettajien käsityksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta luokanopetuksessa. Lomakekyselyyn vastasi 17 luokanopettajaa Salossa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Forms-kyselylomakkella oli esitetty kysymyksiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisesta, opetuksen suunnittelusta, monialaisuuden ja oppiainejakoisuuden suhteesta laaja-alaiseen osaamiseen sekä tavoitteiden arvottamisesta.
Vastauksia tulkittiin fenomenografisesti, opettajien deskriptiivisistä vastauksista taustakäsityksiä analysoiden. Tulososassa vastauksia on analysoitu tutkimuskysymysten järjestyksessä. Luokanopettajien käsitykset laaja-alaisen osaamisen tavoitteista poikkeavat toisistaan huomioimatta jättämisestä huolelliseen tuntisuunnitteluun ja yhteistyön korostami-seen. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajat pitävät joitain laaja-alaisen osaami-sen tavoitteista itsestään selvinä osina opetustehtävää, vaikka niitä ei pedagogisessa suunnittelussa otetakaan huomioon. Osa vastaajista korosti pedagogisen suunnittelun merkitystä yhteistyössä toisten opettajien kanssa: monialaiset oppimiskokonaisuudet ja laaja-alaisuus nähtiin yhteen kuuluvina uutta opetussuunnitelmaa määrittävinä teemoina. Tutkimuksen johtopäätös on, etteivät laaja-alaisen osaamisen tavoitteet näyttäydy opetussuunnitelman eetoksen mukaisesti samalla tavalla jokaisen peruskoulun 1.-6. luokkalaisen osalta: opettajien kokemus omasta autonomisesta toiminta-tavasta antoi opettajille mahdollisuuden huomioida tavoitteet heille sopivalla tavalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]