”Meille on tullu varmaan vähemmän nyt riitoja kavereitten kaa.” Neljäsluokkalaisten oppilaiden ja heidän opettajien kokemuksia sosiaalisen kompetenssin kehittymisessä.
Hyppönen, Hanna-Kaisa (2017)
Hyppönen, Hanna-Kaisa
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805281201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805281201
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erään lappilaisen alakoulun 4-
luokkalaisista oppilaista koostuvan ryhmän ja heidän opettajiensa kokemuksia
sosiaalisen kompetenssin kehittymisestä ryhmäinterventiossa. Tutkimuksen
tavoitteena oli saada selville kehittyivätkö oppilaiden sosiaalisen kompetenssiin
liittyvät taidot ryhmäintervention seurauksena ja millaisia kokemuksia
ryhmäinterventiosta saatiin tämän ryhmän osalta.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen ryhmä-, pari- ja yksilöhaastatteluiden
avulla. Esiymmärryksen syventämiseen käytettiin havainnointia
ryhmäintervention aikana. Aineisto analysoitiin Perttulan kehittelemän
fenomenologisen psykologian analyysin vaiheita mukaillen. Aineistosta luotiin
ensin yksilökohtaiset merkitysverkostot ja sen jälkeen yleinen merkitysverkosto,
joka toimii tutkimuksen tuloksien osana.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden sosiaalinen kompetenssi kehittyi
sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja sosiokognitiivisten taitojen alueilla.
Oppilaat oppivat ehkäisemään myös ristiriitatilanteiden syntymistä sekä
ratkaisemaan ristiriitatilanteita. Myös ryhmätyöskentelytaidot kehittyivät.
Ryhmäinterventio koettiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi ja toimintaa
halutaan jatkaa tulevaisuudessa.
luokkalaisista oppilaista koostuvan ryhmän ja heidän opettajiensa kokemuksia
sosiaalisen kompetenssin kehittymisestä ryhmäinterventiossa. Tutkimuksen
tavoitteena oli saada selville kehittyivätkö oppilaiden sosiaalisen kompetenssiin
liittyvät taidot ryhmäintervention seurauksena ja millaisia kokemuksia
ryhmäinterventiosta saatiin tämän ryhmän osalta.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen ryhmä-, pari- ja yksilöhaastatteluiden
avulla. Esiymmärryksen syventämiseen käytettiin havainnointia
ryhmäintervention aikana. Aineisto analysoitiin Perttulan kehittelemän
fenomenologisen psykologian analyysin vaiheita mukaillen. Aineistosta luotiin
ensin yksilökohtaiset merkitysverkostot ja sen jälkeen yleinen merkitysverkosto,
joka toimii tutkimuksen tuloksien osana.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaiden sosiaalinen kompetenssi kehittyi
sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja sosiokognitiivisten taitojen alueilla.
Oppilaat oppivat ehkäisemään myös ristiriitatilanteiden syntymistä sekä
ratkaisemaan ristiriitatilanteita. Myös ryhmätyöskentelytaidot kehittyivät.
Ryhmäinterventio koettiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi ja toimintaa
halutaan jatkaa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]