“Että sitä oikeesti vietäis sitä taiteen perusopetusta sinne syrjäkylille että mä uskon et se on ollu tän hankkeen päätavote.” Taiteen perusopetuksen rehtorien ja opettajien kokemuksia Ihan taiteessa -hankkeesta
Hyppönen, Hanna-Kaisa; Ripatti, Sonja (2018)
Hyppönen, Hanna-Kaisa
Ripatti, Sonja
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291202
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli saada selville taiteen perusopetuksen rehtorien ja
opettajien kokemuksia Ihan taiteessa -hankkeesta. Ihan taiteessa -hanke on
osa valtakunnallista 4. kärkihanketta, jonka tavoitteena on tuoda taide ja
kulttuuri osaksi peruskoululaisten arkipäivää. Tutkielmassa oli tarkoituksena
saada selville millä tavalla valtakunnallisen 4. kärkihankkeen tavoitteet
toteutuivat Ihan taiteessa -hankkeessa. Tutkimuksen tuloksia voitaisiin käyttää
hyväksi sekä paikallisella, että valtakunnallisella tasolla 4. kärkihankkeen
seuraavan hakukierroksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla. Aineisto
analysoitiin soveltamalla aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Koska
tutkimuksemme kohteena olivat hankkeeseen osallistuneiden rehtorien ja
opettajien kokemukset, tutkimuksemme ihmiskäsitys on fenomenologishermeneuttinen.
Tutkimuksen tulosten mukaan valtakunnallisen
4.kärkihankkeen tavoitteet toteutuivat Ihan taiteessa -hankkeessa vaihtelevasti.
Taiteen perusopetuksen siirtyminen peruskouluun sisälsi useita haasteita, mutta
samalla edesauttoi taide- ja kulttuuriharrastusten monipuolistumista
rovaniemeläisten alakoululaisten keskuudessa sekä paransi taiteen
perusopetuksen saavutettavuutta ja tasavertaisuutta Rovaniemen kaupungin
alueella.
opettajien kokemuksia Ihan taiteessa -hankkeesta. Ihan taiteessa -hanke on
osa valtakunnallista 4. kärkihanketta, jonka tavoitteena on tuoda taide ja
kulttuuri osaksi peruskoululaisten arkipäivää. Tutkielmassa oli tarkoituksena
saada selville millä tavalla valtakunnallisen 4. kärkihankkeen tavoitteet
toteutuivat Ihan taiteessa -hankkeessa. Tutkimuksen tuloksia voitaisiin käyttää
hyväksi sekä paikallisella, että valtakunnallisella tasolla 4. kärkihankkeen
seuraavan hakukierroksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla. Aineisto
analysoitiin soveltamalla aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Koska
tutkimuksemme kohteena olivat hankkeeseen osallistuneiden rehtorien ja
opettajien kokemukset, tutkimuksemme ihmiskäsitys on fenomenologishermeneuttinen.
Tutkimuksen tulosten mukaan valtakunnallisen
4.kärkihankkeen tavoitteet toteutuivat Ihan taiteessa -hankkeessa vaihtelevasti.
Taiteen perusopetuksen siirtyminen peruskouluun sisälsi useita haasteita, mutta
samalla edesauttoi taide- ja kulttuuriharrastusten monipuolistumista
rovaniemeläisten alakoululaisten keskuudessa sekä paransi taiteen
perusopetuksen saavutettavuutta ja tasavertaisuutta Rovaniemen kaupungin
alueella.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]