Toiminnallisuus ensimmäisen vuosiluokan matematiikan opettajan oppaissa
Suominen, Minna; Törmänen, Nita (2018)
Suominen, Minna
Törmänen, Nita
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291205
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on selvittää, miten toiminnallisuus on huomioitu ensimmäisen vuosiluokan matematiikan opettajan oppaissa. Toiminnallisuus ja konkretia ovat keskeisessä osassa ensimmäisen vuosiluokan matematiikan opetusta, minkä takia tutkielmamme kohdistuu nimenomaan ensimmäisen vuosiluokan opettajan oppaisiin. Tutkielmassamme selvitämme myös, miten kustantajat tulkitsevat toiminnallisuuden ja millainen rooli toiminnallisella matematiikalla on ensimmäisen vuosiluokan matematiikan opettajan oppaissa. Tutkimusaineistomme koostuu kolmen eri kustantajan kuudesta opettajan oppaasta, jotka olemme analysoineet laadullista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kaikki tutkimamme opettajan oppaat sisältävät runsaasti toimintaehdotuksia, joiden avulla toiminnallista matematiikkaa voi toteuttaa. Kaikkien opettajan oppaiden taustalla on myös sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa oppilas on aktiivinen toimija ja rakentaa uutta tietoa yhdessä muiden oppilaiden kanssa. Lisäksi oppaat kannustavat runsaaseen toimintamateriaalin käyttöön niin itsenäisessä työskentelyssä kuin yhteistoiminnallisissa harjoitteissa. Oppaat ottavat huomioon myös integroinnin muihin oppiaineisiin sekä kannustavat yhdistämään matematiikkaa oppilaiden arkielämään.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kaikki tutkimamme opettajan oppaat sisältävät runsaasti toimintaehdotuksia, joiden avulla toiminnallista matematiikkaa voi toteuttaa. Kaikkien opettajan oppaiden taustalla on myös sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa oppilas on aktiivinen toimija ja rakentaa uutta tietoa yhdessä muiden oppilaiden kanssa. Lisäksi oppaat kannustavat runsaaseen toimintamateriaalin käyttöön niin itsenäisessä työskentelyssä kuin yhteistoiminnallisissa harjoitteissa. Oppaat ottavat huomioon myös integroinnin muihin oppiaineisiin sekä kannustavat yhdistämään matematiikkaa oppilaiden arkielämään.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]