Kuudesluokkalaisten pedagoginen hyvinvointi ja tavoiteorientaatioprofiilit
Syrjänen, Tiina (2018)
Syrjänen, Tiina
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805291206
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tutkitaan pedagogisen hyvinvoinnin kokemista rovaniemeläisten kuudesluokkalaisten keskuudessa. Pedagoginen hyvinvointi voidaan nähdä oppimisen edellytyksenä, joten on kiintoisaa tutkia, missä määrin tällainen hyvinvointi toteutuu koulun jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimuksessa selvitetään, millaisina eri pedagogisen hyvinvoinnin osa-alueet näyttäytyvät oppilaan arjessa nimenomaan heidän oman kokemuksensa pohjalta. Lisäksi kartoitetaan samojen oppilaiden motivoitumista koulunkäyntiin tavoiteorientaatioprofiloinnin avulla.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeilla rovaniemeläisiltä kouluilta syksyn 2017 aikana. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat neljän eri koulun kuudesluokkalaiset (n = 58). Tutkimustulosten mukaan oppilaat jakautuvat tavoiteorientaatiotyypeiltään neljään eri profiiliin, joita ovat itselle menestyjät, toisille menestyjät, sitoutumattomat ja välttelijät. Näitä profiileja pystyttiin hyödyntämään tutkimuksessa pedagogisen hyvinvoinnin tarkastelun taustamuuttujina. Oppilaiden kokemukset pedagogisen hyvinvoinnin toteutumisesta omassa kouluarjessaan olivat keskiarvoisesti myönteisiä. Hajonta oli kuitenkin suurta, mikä viittaa laajoihin yksilöllisiin eroihin hyvinvoinnin kokemisessa. Ainoastaan mahdollisuuksista vaikuttaa koulutyöhön sekä opettajalta saatavasta päivittäisestä positiivisesta huomiosta oppilaat raportoivat kielteisemmin. Tavoiteorientaation ja pedagogisen hyvinvoinnin yhteyksistä kävi ilmi, että välttelijöiden vastaukset likimain kaikissa pedagogisen hyvinvoinnin osioissa ovat muita alhaisempia.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeilla rovaniemeläisiltä kouluilta syksyn 2017 aikana. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat neljän eri koulun kuudesluokkalaiset (n = 58). Tutkimustulosten mukaan oppilaat jakautuvat tavoiteorientaatiotyypeiltään neljään eri profiiliin, joita ovat itselle menestyjät, toisille menestyjät, sitoutumattomat ja välttelijät. Näitä profiileja pystyttiin hyödyntämään tutkimuksessa pedagogisen hyvinvoinnin tarkastelun taustamuuttujina. Oppilaiden kokemukset pedagogisen hyvinvoinnin toteutumisesta omassa kouluarjessaan olivat keskiarvoisesti myönteisiä. Hajonta oli kuitenkin suurta, mikä viittaa laajoihin yksilöllisiin eroihin hyvinvoinnin kokemisessa. Ainoastaan mahdollisuuksista vaikuttaa koulutyöhön sekä opettajalta saatavasta päivittäisestä positiivisesta huomiosta oppilaat raportoivat kielteisemmin. Tavoiteorientaation ja pedagogisen hyvinvoinnin yhteyksistä kävi ilmi, että välttelijöiden vastaukset likimain kaikissa pedagogisen hyvinvoinnin osioissa ovat muita alhaisempia.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]