Semioottinen analyysi Raskasta Joulua -uusheimon rakentumisesta Twitterissä
Koskela, Tea (2018)
Koskela, Tea
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806071214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806071214
Tiivistelmä
Raskasta Joulua -konsertit ovat vuosien varrella kasvattaneet suosiotaan ja vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisella musiikkikentällä. Yleisölle on tarjottu tuttuja joululauluja raskaan musiikin raameihin sovitettuina, kun perinteisiä joululauluja esitetään rock- ja hevimusiikin versioina. Suosion kasvaessa konserteissa käyvä yleisö on monipuolistunut ja suomalaisen kulttuurin erikoisuutenakin pidettävä joulukonsertti on tullut jäädäkseen. Aiemmat tutkimukset musiikkitapahtumien osalta ovat keskittyneet pitkälti ihmisten käyttäytymiseen, teknologian käyttöön ja tapahtumien taloudellisiin vaikutuksiin. Konserteissa ja festivaaleilla muodostuvia yhteisöjä on tutkittu jonkin verran – myös virtuaalimaailmassa. Twitter-yhteisöllisyyden tutkimusta on kuitenkin tehty melko vähän. Raskasta Joulua -ilmiötä ei ole tutkittu aiemmin yhteisöllisyyden eikä verkkoyhteisöjen kontekstissa, joten tutkimus tarjoaa uutta näkökulmaa sekä itse konserttikonseptin että yhteisöllisyyden tutkimukseen.
Tutkimuksen yleinen tavoite on lisätä ymmärrystä musiikkitapahtumien ympärille muodostuvista sosiaalisen median verkkoyhteisöistä. Tutkimuskohteena on Twitter-julkaisujen kautta rakentuva Raskasta Joulua -uusheimo. Tarkastelen uusheimon muodostumista sosiaalisesti rakentuvan todellisuuden näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen muodostaa maffesolilaisen uusheimon semioottinen analyysi. Tieteellisenä tehtävänä on selvittää miten joulun symboliikka rakentaa omalta osaltaan Raskasta Joulua -uusheimoa twiittien merkitysten kautta. Millaisia denotaatioita eli ilmimerkityksiä twiiteissä on? Millaisia konnotaatioita eli sivumerkityksiä näistä kumpuaa? Millainen yhteys konnotaatioilla on joulun symboliikkaan? Mitkä joulun symboliikkaan kuuluvat elementit ovat merkittävimmät Twitterissä muodostuvan uusheimon osalta?
Semioottisen tutkimuksen aineistona ovat Twitteristä aihetunnisteella #raskastajoulua ja #raskastajoulua2017 julkaistut twiitit, jotka käsittävät sekä teksti- että kuva-aineistoa. Twiittien analysointimenetelmänä olen soveltanut barthesilaista semiotiikkaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Raskasta Joulua -aiheisten twiitten konnotaatiot rakentavat uusheimoa joulun symboliikan tasolla kolmen elementin kautta, joita ovat odotus, yhdessäolo ja perinteet. Odotus näyttäytyy konserttiin valmistautumisessa aina lippujen ostosta konsertin alkuun saakka. Yhdessäolo rakentaa yhteisöllisyyttä läheisten, heviyhteisön ja artistien kesken. Perinteiden osalta joululaulut, suomalaisuus ja Raskasta Joulua uutena traditiona luovat uusyhteisöllisyyttä. Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää musiikkitapahtumien ja joulumatkailun kehittämisessä, sillä uusheimoja voidaan tarkastella myös kulutusyhteisöinä. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tarkastella esimerkiksi Raskasta Joulua -konserttien markkinointia tai konserttiosallistujien näkemyksiä verkkoyhteisöjen ulkopuolella. Yhteisöllisyyden muodostumisesta rakennetun tulkinnan subjektiivisuus on syytä huomioida, samoin kuten Internet-aineistoon liittyvät eettiset kysymykset.
Tutkimuksen yleinen tavoite on lisätä ymmärrystä musiikkitapahtumien ympärille muodostuvista sosiaalisen median verkkoyhteisöistä. Tutkimuskohteena on Twitter-julkaisujen kautta rakentuva Raskasta Joulua -uusheimo. Tarkastelen uusheimon muodostumista sosiaalisesti rakentuvan todellisuuden näkökulmasta. Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen muodostaa maffesolilaisen uusheimon semioottinen analyysi. Tieteellisenä tehtävänä on selvittää miten joulun symboliikka rakentaa omalta osaltaan Raskasta Joulua -uusheimoa twiittien merkitysten kautta. Millaisia denotaatioita eli ilmimerkityksiä twiiteissä on? Millaisia konnotaatioita eli sivumerkityksiä näistä kumpuaa? Millainen yhteys konnotaatioilla on joulun symboliikkaan? Mitkä joulun symboliikkaan kuuluvat elementit ovat merkittävimmät Twitterissä muodostuvan uusheimon osalta?
Semioottisen tutkimuksen aineistona ovat Twitteristä aihetunnisteella #raskastajoulua ja #raskastajoulua2017 julkaistut twiitit, jotka käsittävät sekä teksti- että kuva-aineistoa. Twiittien analysointimenetelmänä olen soveltanut barthesilaista semiotiikkaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Raskasta Joulua -aiheisten twiitten konnotaatiot rakentavat uusheimoa joulun symboliikan tasolla kolmen elementin kautta, joita ovat odotus, yhdessäolo ja perinteet. Odotus näyttäytyy konserttiin valmistautumisessa aina lippujen ostosta konsertin alkuun saakka. Yhdessäolo rakentaa yhteisöllisyyttä läheisten, heviyhteisön ja artistien kesken. Perinteiden osalta joululaulut, suomalaisuus ja Raskasta Joulua uutena traditiona luovat uusyhteisöllisyyttä. Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää musiikkitapahtumien ja joulumatkailun kehittämisessä, sillä uusheimoja voidaan tarkastella myös kulutusyhteisöinä. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tarkastella esimerkiksi Raskasta Joulua -konserttien markkinointia tai konserttiosallistujien näkemyksiä verkkoyhteisöjen ulkopuolella. Yhteisöllisyyden muodostumisesta rakennetun tulkinnan subjektiivisuus on syytä huomioida, samoin kuten Internet-aineistoon liittyvät eettiset kysymykset.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]