Kirjaintyyppiin neulotut merkitykset: Kirjaintyyppien viestit ja merkitykset osana verkkokaupan identiteettiä.
Hietanen, Ismo (2018)
Hietanen, Ismo
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191239
Tiivistelmä
Kirjaintyypit, arkikielessä fontit, ovat erottamaton ja monesti huomaamaton osa arkea. Ymmärrämme tekstin välittämän sanoman, mutta emme välttämättä tule ajatelleeksi, miten kirjaintyypit vaikuttavat tekstistä syntyviin mielikuviin. Kirjaintyypin avulla voidaan vahvistaa tekstin välittämää sanomaa ja ohjailla lukijaa oikeaan moodiin lukemaan tekstiä. Esimerkiksi leikkisä ja viimeistelemätön kirjaintyyppi saa tekstin näyttämään lapsen maailmasta kertovalta ja käsin kirjattu luonnosta muotokielensä hakeva kirjaintyyppi ekologiselta ja eettiseltä. Muun muassa näitä merkityksiä viestiviä kirjaintyyppejä tullaan näkemään tässä tutkielmassa. Toteutan osana tutkielmaa verkkokaupan Ulla designille, joka valmistaa eko-
logisesti ja eettisesti tuotetusta merinovillasta laadukkaita lasten ja aikuisten villavaatteita.
Eettisiä ja ekologisia villavaatteita valmistavia yrityksiä toimii Suomessa muitakin, joten niihin tutustumalla nähdään, millaisella kentällä Ulla design tulee toimimaan. Tutkielmassa paneudun Ulla designin kanssa kilpailevien verkkokauppojen käyttämiin kirjaintyyppeihin ja havainnoin niistä syntyviä mielikuvia, assosiaatioita ja merkityksiä. Kirjaintyypit muodostavat kuvan, ehkä hieman salakavalastikin, yrityksen arvoista, kohderyhmästä ja brändistä. Pyrin etsimään vastauksia, miten kirjaintyyppeihin liitetyt merkitykset muodustuvat ja mistä ne juontuvat. Tutkimalla ja jaottelemalla verkkokauppojen käyttämiä kirjaintyyppejä niiden ominaispiirteiden ja kirjaintyyppiluokan mukaan saan avaimet löytää tutkimuskirjallisuudesta merkityksiä näille kirjaintyypeille. Tutkimustuloksista saan tietoa, millaisia kirjaintyyppejä Ulla designin verkkokauppaan kannattaa valita. Ulla design on yritys, jonka erityispiirteitä ovat pohjoisuus, lämpö, ekologisuus ja käsityö. Analysoin ja tutkin, saavuttavatko verkkokauppaan valitsemani kirjaintyypit näitä arvoja ja mitä muuta ne mahdollisesti viestivät. Tutkielman päämääränä on löytää Ulla designin brändiä
vahvistavat kirjaintyypit ja tuottaa kirjaintyyppien merkityksiä avaavaa tutkimustietoa.
logisesti ja eettisesti tuotetusta merinovillasta laadukkaita lasten ja aikuisten villavaatteita.
Eettisiä ja ekologisia villavaatteita valmistavia yrityksiä toimii Suomessa muitakin, joten niihin tutustumalla nähdään, millaisella kentällä Ulla design tulee toimimaan. Tutkielmassa paneudun Ulla designin kanssa kilpailevien verkkokauppojen käyttämiin kirjaintyyppeihin ja havainnoin niistä syntyviä mielikuvia, assosiaatioita ja merkityksiä. Kirjaintyypit muodostavat kuvan, ehkä hieman salakavalastikin, yrityksen arvoista, kohderyhmästä ja brändistä. Pyrin etsimään vastauksia, miten kirjaintyyppeihin liitetyt merkitykset muodustuvat ja mistä ne juontuvat. Tutkimalla ja jaottelemalla verkkokauppojen käyttämiä kirjaintyyppejä niiden ominaispiirteiden ja kirjaintyyppiluokan mukaan saan avaimet löytää tutkimuskirjallisuudesta merkityksiä näille kirjaintyypeille. Tutkimustuloksista saan tietoa, millaisia kirjaintyyppejä Ulla designin verkkokauppaan kannattaa valita. Ulla design on yritys, jonka erityispiirteitä ovat pohjoisuus, lämpö, ekologisuus ja käsityö. Analysoin ja tutkin, saavuttavatko verkkokauppaan valitsemani kirjaintyypit näitä arvoja ja mitä muuta ne mahdollisesti viestivät. Tutkielman päämääränä on löytää Ulla designin brändiä
vahvistavat kirjaintyypit ja tuottaa kirjaintyyppien merkityksiä avaavaa tutkimustietoa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]