Tubetähteyden rakennuspalikat mansikkkan vlogikanavalla
Karttunen, Saara (2018)
Karttunen, Saara
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806191243
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -työssäni YouTubessa rakentuvaa tähteyttä. Aineistonani toimi
mansikkkan vlogikanavan kymmenen suosituinta videota ja niiden jokaisen viisi suosituimpaa
kommenttia. Käsittelyyn tulivat siis ne videot, jotka olivat saaneet eniten
katselukertoja ja ne kommentit, joista muut käyttäjät olivat eniten samaa mieltä.
Tutkimukseni pääkysymys on: miten tähteyttä rakennetaan mansikkkan vlogikanavalla?
Tutkin asiaa tähtiteoriapohjaisen lähiluvun avulla, eli selvittämällä
mansikkkan puheenaiheita, puhetapoja, kuvauspaikkoja, esittäytymistä ja vastaanottoa.
Mansikkkan representaatiosta muodostui kolme väitettä miten tähteyttä rakennetaan
hänen vlogikanavallaan. Väitteet ovat viihdyttämällä rakennettu tähteys, inhimillistämällä
rakennettu tähteys ja valistamalla rakennettu tähteys. Käsittelin väitteitä
konkreettisilla aineistoesimerkeillä, kuhunkin väitteeseen liittyvillä kulttuurisilla malleilla
ja ihanteilla sekä erilaisten tähtiteorioiden avulla. Tarkoituksena oli pureutua
ajankohtaisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin, sillä vlogeja katsoo hyvin moni nuori.
Kävin johtopäätöksissä keskustelua siitä onko mansikkka ”tavis”, julkisuuden henkilö
vai tähti. I studied how stardom is constructed on YouTube in my pro gradu thesis. My
material consisted of 10 most popular videos of mansikkka and off of those videos
five most popular comments. In essence I covered the videos which had the most
views and the comments that other users most agreed with. The main question of my
study is: how is stardom constructed in mansikkka’s vlog channel? I studied with
close reading referring to stardom theory, meaning I found out what are mansikkka’s
themes, the way she talks, places she shoots, how she presents herself and reception
from others.
Out of mansikkka’s representation three arguments were composed. Stardom by
entertaining, stardom by humanizing and stardom by enlightening. I dealt with the
arguments with concretic examples of material, with cultural models and ideals
linking to each argument and with different set of stardom theorys. My main point
was to sink into current and social topics since vlogs are viewed by many youngsters.
In the conclusion I had a conversation about if mansikkka is a 'regular joe', a public
figure or a star. Mansikkka was last set as a tubestar, which has born in an interaction
with her viewers. There is hardly any studies on YouTube-stardom, which leaves my
pro gradu thesis allowing new vital information on the influential world of vlogs for
everyone that's interested in social media. The study also improved my media literacy
as a student and consumer.
mansikkkan vlogikanavan kymmenen suosituinta videota ja niiden jokaisen viisi suosituimpaa
kommenttia. Käsittelyyn tulivat siis ne videot, jotka olivat saaneet eniten
katselukertoja ja ne kommentit, joista muut käyttäjät olivat eniten samaa mieltä.
Tutkimukseni pääkysymys on: miten tähteyttä rakennetaan mansikkkan vlogikanavalla?
Tutkin asiaa tähtiteoriapohjaisen lähiluvun avulla, eli selvittämällä
mansikkkan puheenaiheita, puhetapoja, kuvauspaikkoja, esittäytymistä ja vastaanottoa.
Mansikkkan representaatiosta muodostui kolme väitettä miten tähteyttä rakennetaan
hänen vlogikanavallaan. Väitteet ovat viihdyttämällä rakennettu tähteys, inhimillistämällä
rakennettu tähteys ja valistamalla rakennettu tähteys. Käsittelin väitteitä
konkreettisilla aineistoesimerkeillä, kuhunkin väitteeseen liittyvillä kulttuurisilla malleilla
ja ihanteilla sekä erilaisten tähtiteorioiden avulla. Tarkoituksena oli pureutua
ajankohtaisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin, sillä vlogeja katsoo hyvin moni nuori.
Kävin johtopäätöksissä keskustelua siitä onko mansikkka ”tavis”, julkisuuden henkilö
vai tähti.
material consisted of 10 most popular videos of mansikkka and off of those videos
five most popular comments. In essence I covered the videos which had the most
views and the comments that other users most agreed with. The main question of my
study is: how is stardom constructed in mansikkka’s vlog channel? I studied with
close reading referring to stardom theory, meaning I found out what are mansikkka’s
themes, the way she talks, places she shoots, how she presents herself and reception
from others.
Out of mansikkka’s representation three arguments were composed. Stardom by
entertaining, stardom by humanizing and stardom by enlightening. I dealt with the
arguments with concretic examples of material, with cultural models and ideals
linking to each argument and with different set of stardom theorys. My main point
was to sink into current and social topics since vlogs are viewed by many youngsters.
In the conclusion I had a conversation about if mansikkka is a 'regular joe', a public
figure or a star. Mansikkka was last set as a tubestar, which has born in an interaction
with her viewers. There is hardly any studies on YouTube-stardom, which leaves my
pro gradu thesis allowing new vital information on the influential world of vlogs for
everyone that's interested in social media. The study also improved my media literacy
as a student and consumer.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]