Työhyvinvoinnin merkitys luokanopettajien työssäjaksamiseen
Kauppinen, Eveliina (2018)
Kauppinen, Eveliina
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806201248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806201248
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitetään työhyvinvoinnin merkitystä luokanopettajien työssäjaksamiseen. Päätutkimuskysymystä tutkimuksessa tarkennetaan alakysymyksellä, jossa selvitetään millainen johtaminen työssäjaksamista edistää. Tutkimuksen laadullinen aineisto on hankittu teemahaastatteluilla haastattelemalla viittä kunta-alalla työskentelevää luokanopettajaa. Aineisto tutkimuksessa on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhyvinvointia ilmiönä ja siihen liittyviä tekijöitä, sekä tuodaan esiin kunta-alalla ilmeneviä nykypäivän haasteita. Viitekehyksessä käsitellään myös ihmisläheistä johtamista ja työssäjaksamista. Huomio kiinnittyy yksilön kokonaisvaltaisuuteen.
Tutkimustuloksissa esiin nousee, että työhyvinvointi ilmiönä on monisäikeinen, jonka syntyyn ja muodostumiseen vaikuttaa monet eri tekijät. Kyse on yksilöiden subjektiivisista kokemuksista, jotka elävät ja muodostuvat eri tilanteissa. Työhyvinvointi liittyy olennaisesti työssäjaksamiseen, johon kunta-alalla erityisesti tutkimustulosten valossa toivotaan ihmissuhdetaitoista, arjessa läsnäolevaa, oikeudenmukaista ja keskustelutaitoista johtajaa. Työssäjaksamiseen liittyen tutkimuksessa esiin nousee työssä kuormittavia tekijöitä, joita ovat muun muassa jatkuvat muutokset ja resurssien vähäisyys. Myös työnmurroksen mukanaan tuomat haasteet ovat havaittavissa. Työhyvinvointi onkin tutkimustulosten perusteella edellytys työssäjaksamiselle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhyvinvointia ilmiönä ja siihen liittyviä tekijöitä, sekä tuodaan esiin kunta-alalla ilmeneviä nykypäivän haasteita. Viitekehyksessä käsitellään myös ihmisläheistä johtamista ja työssäjaksamista. Huomio kiinnittyy yksilön kokonaisvaltaisuuteen.
Tutkimustuloksissa esiin nousee, että työhyvinvointi ilmiönä on monisäikeinen, jonka syntyyn ja muodostumiseen vaikuttaa monet eri tekijät. Kyse on yksilöiden subjektiivisista kokemuksista, jotka elävät ja muodostuvat eri tilanteissa. Työhyvinvointi liittyy olennaisesti työssäjaksamiseen, johon kunta-alalla erityisesti tutkimustulosten valossa toivotaan ihmissuhdetaitoista, arjessa läsnäolevaa, oikeudenmukaista ja keskustelutaitoista johtajaa. Työssäjaksamiseen liittyen tutkimuksessa esiin nousee työssä kuormittavia tekijöitä, joita ovat muun muassa jatkuvat muutokset ja resurssien vähäisyys. Myös työnmurroksen mukanaan tuomat haasteet ovat havaittavissa. Työhyvinvointi onkin tutkimustulosten perusteella edellytys työssäjaksamiselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]