Merkityksellistyvä peliääni: Semioottinen tutkimus äänen funktioista Dishonored -videopelissä
Rantamaula, Oskari (2018)
Rantamaula, Oskari
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062026208
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062026208
Tiivistelmä
Tämän semioottisen tutkimuksen tavoitteena on ollut kartoittaa äänen funktioita Dishonored
-videopelissä. Tutkimukseni pohjautuu kaksitasoiseen analyysiin, jossa olen
tarkastellut ensin aineistossa ilmenneitä äänitilanteita ja näihin sisältyvien äänten denotaatioita,
jonka jälkeen olen jaotellut äänet äänikerronnallisiin kategorioihin. Aineistohavaintojeni
pohjalta olen tulkinnut äänten konnotaatioita ja merkityksenannon
osapuolten diegeettisyyttä.
Tutkimuksessa nousi esiin neljä äänen merkityksellistymisen kautta ilmennyttä peliäänen
funktiota. Todettuja funktioita ovat ruumiillistava, mystifioiva, ylläpitävä ja
pelillinen funktio. Ruumiillistava ääni tekee pelimaailmasta ja sen käsittämistä entiteeteistä
havaittavia ja tämän myötä se kykenee jäsentämää pelimaailmaa ja orientoimaan
pelaajaa. Mystifioiva ääni tuo pelaamiseen outouden ja yliluonnollisuuden
merkityksiä. Ylläpitävä ääni tukee pelimaailmaa johdonmukaisena ympäristönä ja
itse peliä johdonmukaisesti toimivana systeeminä. Pelillinen ääni on ääntä, joka on
olennaisesti integroitu osaksi pelimekaniikkoja.
Esiin nousevat äänen funktiot nivoutuvat hyvin osaksi jo olemassa olevaa äänitutkimusta.
Ne kuitenkin myös tulevat osoittaneeksi kuinka vähäistä ja puutteellista peliäänitutkimus
vielä tänäkin päivänä on. Löytyneet funktiot ovat osin niin perustavanlaatuisia,
että niistä luulisi löytyvän tutkimusjulkaisuja jo laajemminkin. Vaikuttaa
kuitenkin siltä, että monet äänen funktioista on kuitattu ikään kuin itsestäänselvyyksinä
joita ei tarvitse sen kummemmin käsitellä. Tämä tutkielma paikkaa tätä tutkimuksellista
aukkoa nostaen samalla esiin tarvetta syvemmällä aiheeseen paneutuvaan
äänitutkimukseen löydettyjen funktioiden tarkentamista ja laajempaa yleistettävyyttä
ajatellen.
-videopelissä. Tutkimukseni pohjautuu kaksitasoiseen analyysiin, jossa olen
tarkastellut ensin aineistossa ilmenneitä äänitilanteita ja näihin sisältyvien äänten denotaatioita,
jonka jälkeen olen jaotellut äänet äänikerronnallisiin kategorioihin. Aineistohavaintojeni
pohjalta olen tulkinnut äänten konnotaatioita ja merkityksenannon
osapuolten diegeettisyyttä.
Tutkimuksessa nousi esiin neljä äänen merkityksellistymisen kautta ilmennyttä peliäänen
funktiota. Todettuja funktioita ovat ruumiillistava, mystifioiva, ylläpitävä ja
pelillinen funktio. Ruumiillistava ääni tekee pelimaailmasta ja sen käsittämistä entiteeteistä
havaittavia ja tämän myötä se kykenee jäsentämää pelimaailmaa ja orientoimaan
pelaajaa. Mystifioiva ääni tuo pelaamiseen outouden ja yliluonnollisuuden
merkityksiä. Ylläpitävä ääni tukee pelimaailmaa johdonmukaisena ympäristönä ja
itse peliä johdonmukaisesti toimivana systeeminä. Pelillinen ääni on ääntä, joka on
olennaisesti integroitu osaksi pelimekaniikkoja.
Esiin nousevat äänen funktiot nivoutuvat hyvin osaksi jo olemassa olevaa äänitutkimusta.
Ne kuitenkin myös tulevat osoittaneeksi kuinka vähäistä ja puutteellista peliäänitutkimus
vielä tänäkin päivänä on. Löytyneet funktiot ovat osin niin perustavanlaatuisia,
että niistä luulisi löytyvän tutkimusjulkaisuja jo laajemminkin. Vaikuttaa
kuitenkin siltä, että monet äänen funktioista on kuitattu ikään kuin itsestäänselvyyksinä
joita ei tarvitse sen kummemmin käsitellä. Tämä tutkielma paikkaa tätä tutkimuksellista
aukkoa nostaen samalla esiin tarvetta syvemmällä aiheeseen paneutuvaan
äänitutkimukseen löydettyjen funktioiden tarkentamista ja laajempaa yleistettävyyttä
ajatellen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]