Designin takana on tarina – Tapaustutkimus suomalaisen vaatetusalan yrityksen tarinasta, Case Noolan
Nordberg, Kirsi (2018)
Nordberg, Kirsi
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062126253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062126253
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimuksessani selvitän, millainen merkitys designtarinalla on yri-tyksen menestymisen ja tuotteiden kysynnän kannalta vaatetusalan konteks-tissa. Lisäksi selvitän, kuinka vaatetusalan yrityksen designtarina luodaan, minkälaisia ominaisuuksia hyvissä designtarinoissa on ja millaisia sudenkuop-pia niiden luomiseen liittyy. Tutkimuksen tarkoituksena on avata käsitystäni designtarinan muodostamisesta ja siihen liittyvistä merkityksistä. Valitsin ta-paustutkimukseni case-yritykseksi suomalaisen vaatetusyrityksen, Noolanin, koska se edustaa pohjoista muotoiluosaamista, sen tuotanto on kotimaassa ja se on selviytynyt menestyneenä vaatetusalan yrityksenä jo miltei 20 vuotta. Tutkimusmenetelminä käytän laadullista tutkimusta, haastattelua, sisällönana-lyysiä ja kuva-analyysiä.
Tuloksen perusteella designtarinan luomisprosessin olennaisimmiksi lähtö-kohdiksi voidaan määritellä aitous ja tunnesiteen luominen. Suunnittelijan ja yrityksen arvot, suunnittelijuuden raamit ja yritystoiminnan olemassaolon syy tulee selvitä asiakkaalle designtarinan elementeistä. Designtarinaan liitettyjen elementtien avulla voidaan muokata yrityksen brändin muodostumista. Asiak-kaan tarinan tunteminen on yhtä lailla tärkeää, kuin yrityksen oman tarinan tuntemus. Designtarinan merkitystä yrityksen menestymiselle ja tuotteiden ky-synnälle pitäisi tutkia asiakaskokemuksen havainnoinnin kautta. The focus of my Master’s thesis is to study the meaning of a design story be-hind company's success and product demand in clothing sector. In addition the objective is to find out how a design story is created, what elements are there in a good design story and what things to avoid. The purpose of the re-search is to open my understanding of the formation of the design story and the related meanings. This thesis is a case study about Noolan, a Finnish clothing company. I chose the company because it represents Nordic design expertise, its production is in Finland and it has been a successful clothing company for nearly 20 years. As research methods, I use qualitative research, interview, content analysis and visual analysis.
Based on the results the starting points for the design story are authenticity and creating emotion. The values of the designer and the company, the design logic framework, and the reason for existence of the business must come to the attention of the customer from the elements in the design story. The com-pany may influence to the outcome of its brand by including certain elements to their design story. Knowing the client's story is equally important as knowing the company's own story. The significance of the design story for company success and product demand should be explored via observation of customer experience.
Tuloksen perusteella designtarinan luomisprosessin olennaisimmiksi lähtö-kohdiksi voidaan määritellä aitous ja tunnesiteen luominen. Suunnittelijan ja yrityksen arvot, suunnittelijuuden raamit ja yritystoiminnan olemassaolon syy tulee selvitä asiakkaalle designtarinan elementeistä. Designtarinaan liitettyjen elementtien avulla voidaan muokata yrityksen brändin muodostumista. Asiak-kaan tarinan tunteminen on yhtä lailla tärkeää, kuin yrityksen oman tarinan tuntemus. Designtarinan merkitystä yrityksen menestymiselle ja tuotteiden ky-synnälle pitäisi tutkia asiakaskokemuksen havainnoinnin kautta.
Based on the results the starting points for the design story are authenticity and creating emotion. The values of the designer and the company, the design logic framework, and the reason for existence of the business must come to the attention of the customer from the elements in the design story. The com-pany may influence to the outcome of its brand by including certain elements to their design story. Knowing the client's story is equally important as knowing the company's own story. The significance of the design story for company success and product demand should be explored via observation of customer experience.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4490]