Lähtökohtia toimiville kehityskeskusteluille : tapaustutkimus kehityskeskustelujen ja organisaatiokulttuurin yhteensovittamisesta eräässä suomalaisessa ICT-alan PK-yrityksessä
Kemppainen, Teemu (2018)
Kemppainen, Teemu
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806251260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806251260
Tiivistelmä
Osaamisen kehittämiseksi on lanseerattu historian saatossa laaja valikoima johdon työkaluja, joita erilaisissa organisaatioissa hyödynnetään vaihtelevalla menestyksellä. Eräs tällaisista työkaluista on esimiehen ja alaisen välillä käytävä kehityskeskustelu. Esimerkiksi Suomessa kehityskeskusteluja käydään nykyisin erittäin laajalti, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Käytyjen keskustelujen toimivuus ja hyödyllisyys voi kuitenkin vaihdella merkittävästi eri organisaatioiden välillä riippumatta siitä, että niiden toteutustapa ja sisältö olisivat suunnilleen samanlaisia. Tästä herääkin väistämättä kysymys – miksi?
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kehityskeskustelujen ja organisaatiokulttuurin välisiä suhteita ja arvioida, miten niiden yhteensovittaminen vaikuttaa keskustelujen toimivuuteen ja hyväksyntään organisaation sisällä. Lisäksi tarkoituksena on pohtia, miten organisaatiossa vallitseva kulttuuri tulisi ottaa huomioon kehityskeskustelujen toteutuksessa sekä niille asetettavissa tavoitteissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena eräässä suomalaisessa ICT-alan PK-yrityksessä. Sen tutkimusaineisto muodostuu kahdesta erillisestä osasta, joista ensimmäinen koostuu kohdeorganisaation esimiesten ja ylimmän johdon kanssa käydyistä teemahaastatteluista ja toinen saman organisaation työntekijäpuolen kattavasta kyselyaineistosta.
Tapaustutkimuksen kohdeorganisaatiossa käytössä olleet kehityskeskustelut koettiin melko hyvin toimiviksi kaikkien eri osapuolten osalta. Keskustelut linkittyivät siellä selvästi osaksi laajempaa johtamisen kokonaisketjua ja niillä oli myös vaikutusta toimintaan käytännön tasolla. Kehityskeskustelujen toteutus ja tavoitteet olivat myös pääosin linjassa kulttuurin luomien lähtökohtien kanssa.
Tulokset yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa osoittavat, että kehityskeskustelujen toteutus kulttuuriin sopivalla tavalla vaikuttaa positiivisesti niiden toimivuuteen ja vastaanottoon organisaation sisällä. Kulttuuri on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuudesta ja sen roolia on näin vaikea määritellä täysin suoraviivaisesti esimerkiksi keskustelujen tehokkuutta arvioitaessa. Kulttuuri tulisikin nähdä lähinnä tekijänä, joka luo lähtökohdat kehityskeskustelujen onnistumiselle tai epäonnistumiselle. Keskusteluille asetettujen tavoitteiden osalta olisi ensisijaisen tärkeää kiinnittää huomiota ainakin siihen, etteivät ne ole ristiriidassa vallitsevan kulttuurin syvempien osa-alueiden kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kehityskeskustelujen ja organisaatiokulttuurin välisiä suhteita ja arvioida, miten niiden yhteensovittaminen vaikuttaa keskustelujen toimivuuteen ja hyväksyntään organisaation sisällä. Lisäksi tarkoituksena on pohtia, miten organisaatiossa vallitseva kulttuuri tulisi ottaa huomioon kehityskeskustelujen toteutuksessa sekä niille asetettavissa tavoitteissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena eräässä suomalaisessa ICT-alan PK-yrityksessä. Sen tutkimusaineisto muodostuu kahdesta erillisestä osasta, joista ensimmäinen koostuu kohdeorganisaation esimiesten ja ylimmän johdon kanssa käydyistä teemahaastatteluista ja toinen saman organisaation työntekijäpuolen kattavasta kyselyaineistosta.
Tapaustutkimuksen kohdeorganisaatiossa käytössä olleet kehityskeskustelut koettiin melko hyvin toimiviksi kaikkien eri osapuolten osalta. Keskustelut linkittyivät siellä selvästi osaksi laajempaa johtamisen kokonaisketjua ja niillä oli myös vaikutusta toimintaan käytännön tasolla. Kehityskeskustelujen toteutus ja tavoitteet olivat myös pääosin linjassa kulttuurin luomien lähtökohtien kanssa.
Tulokset yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa osoittavat, että kehityskeskustelujen toteutus kulttuuriin sopivalla tavalla vaikuttaa positiivisesti niiden toimivuuteen ja vastaanottoon organisaation sisällä. Kulttuuri on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuudesta ja sen roolia on näin vaikea määritellä täysin suoraviivaisesti esimerkiksi keskustelujen tehokkuutta arvioitaessa. Kulttuuri tulisikin nähdä lähinnä tekijänä, joka luo lähtökohdat kehityskeskustelujen onnistumiselle tai epäonnistumiselle. Keskusteluille asetettujen tavoitteiden osalta olisi ensisijaisen tärkeää kiinnittää huomiota ainakin siihen, etteivät ne ole ristiriidassa vallitsevan kulttuurin syvempien osa-alueiden kanssa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]