”Joutuu muuttamaan sitä omaa työmenetelmää” : lappilaisopettajien ja heidän esimiestensä käsityksiä osaamisen tunnistamisen käytännöistä MARATA-alan ammatillisessa koulutuksessa
Hyttinen, Päivi (2018)
Hyttinen, Päivi
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261269
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi muuttaa ammatillista koulutusta. Osaamisperusteisuus vaatii koulutuksen järjestäjiä tarjoamaan opiskelijoille joustavia, henkilökohtaisia opintopolkuja sekä tunnistamaan aikaisempi osaaminen. Tavoitteenani oli tutkia, miten uusien opetussuunnitelmien mukainen aikaisemman osaamisen tunnistaminen tapahtuu MARATA-alan käytännöissä opettajien ja esimiesten käsitysten mukaan. Tutkin aihetta kysymällä, miten aikaisempi osaaminen tunnistetaan, mitä haasteita osaamisen tunnistamisessa on, miten opettajat ja esimiehet kuvaavat työelämäyhteistyötä sekä minkälaista tukea he kokevat tarvitsevansa.
Tutkimus oli laadullinen ja menetelmällisenä otteena fenomenografia. Keräsin aineiston teemahaastattelun avulla haastattelemalla kahta ammatillisen koulutuksen opettajaa ja kahta esimiestä MARATA-alalta Lapin alueelta. Analysoin aineistoni fenomenografisen analyysin avulla.
Tulosten mukaan henkilökohtaistaminen ja joustavat opintopolut ovat hyvin opettajien ja esimiesten tiedossa. Prosessi on selkeä ja toimii hyvin, joskin joitakin eroja on havaittavissa. Käsitykset osaamisen tunnistamisen haasteista erosivat. Siinä missä esimiehet totesivat haasteita puutteellisissa ohjeissa, opettajien mielestä haasteet koskivat todellisen osaamisen löytämistä ja arviointia. Lisäksi erilaiset oppijat aiheuttivat haastetta. Työelämäyhteistyötä opettajat ja esimiehet kuvasivat hyvin vilkkaaksi. Sen haasteet liittyvät työympäristön puutteisiin, arvioinnin käytänteisiin sekä resurssipulaan. Opettajien ja esimiesten käsitykset tuen tarpeesta olivat kaksijakoisia. Osa opettajista luotti omaan kokemukseensa, eikä tukea tarvittu, kun taas toisten mielestä tukea tarvitaan. Muita teemoja opettajien ja esimiesten arjessa olivat opettajan työnkuvan muutos, erilaisuuteen liittyvät haasteet sekä ammatillinen koulutus, sen arvostus ja rahoitus.
Tutkimus antaa tietoa tämän päivän ammatillisen koulutuksen arjesta ja osaamisen tunnistamisesta. Tutkimus ottaa osaa tieteelliseen keskusteluun ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ja käytäntöjen yhtenäistämisestä. Lisää tutkimustietoa tarvittaisiin esimerkiksi opettajien ja opiskelijoiden kokemuksista osaamisen tunnistamisen vaikutuksista tai ammatillisen opettajan työssäjaksamisesta.
Tutkimus oli laadullinen ja menetelmällisenä otteena fenomenografia. Keräsin aineiston teemahaastattelun avulla haastattelemalla kahta ammatillisen koulutuksen opettajaa ja kahta esimiestä MARATA-alalta Lapin alueelta. Analysoin aineistoni fenomenografisen analyysin avulla.
Tulosten mukaan henkilökohtaistaminen ja joustavat opintopolut ovat hyvin opettajien ja esimiesten tiedossa. Prosessi on selkeä ja toimii hyvin, joskin joitakin eroja on havaittavissa. Käsitykset osaamisen tunnistamisen haasteista erosivat. Siinä missä esimiehet totesivat haasteita puutteellisissa ohjeissa, opettajien mielestä haasteet koskivat todellisen osaamisen löytämistä ja arviointia. Lisäksi erilaiset oppijat aiheuttivat haastetta. Työelämäyhteistyötä opettajat ja esimiehet kuvasivat hyvin vilkkaaksi. Sen haasteet liittyvät työympäristön puutteisiin, arvioinnin käytänteisiin sekä resurssipulaan. Opettajien ja esimiesten käsitykset tuen tarpeesta olivat kaksijakoisia. Osa opettajista luotti omaan kokemukseensa, eikä tukea tarvittu, kun taas toisten mielestä tukea tarvitaan. Muita teemoja opettajien ja esimiesten arjessa olivat opettajan työnkuvan muutos, erilaisuuteen liittyvät haasteet sekä ammatillinen koulutus, sen arvostus ja rahoitus.
Tutkimus antaa tietoa tämän päivän ammatillisen koulutuksen arjesta ja osaamisen tunnistamisesta. Tutkimus ottaa osaa tieteelliseen keskusteluun ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ja käytäntöjen yhtenäistämisestä. Lisää tutkimustietoa tarvittaisiin esimerkiksi opettajien ja opiskelijoiden kokemuksista osaamisen tunnistamisen vaikutuksista tai ammatillisen opettajan työssäjaksamisesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]