Uudet elektroniset urheilijat : fenomenografinen tutkimus kuudesluokkalaisten elektronista urheilua koskevista käsityksistä
Ulvinen, Hannu (2018)
Ulvinen, Hannu
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806261270
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvattiin Oulun alueen kuudesluokkalaisten kokemuksia elektronisen urheilun ilmiöstä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin käyttämällä fenomenografista metodia. Aineisto kerättiin haastattelulomakkeilla Oulun alueen kolmesta peruskoulun kuudennesta luokasta, jotka valittiin satunnaisesti. Oulun kaupungilta ja oppilaiden huoltajilta pyydettiin tutkimusluvat. Tutkimushenkilöitä oli 31 oppilasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin videopelien sekä elektronisen urheilun käsitettä ja niihin läheisesti liittyviä teorioita. Ihmisen motivaation tarkastelu hahmottaa syitä pelaamisen taustalla. Tieto ja todellisuus luovat näkökulman videopelien virtuaaliselle todellisuudelle. Elektronisen urheilun aikaisemmat tutkimukset antoivat suunnan tutkimuksen rakentumiselle.
Tutkimusavaruus rakentui kuudesta kategoriasta. Peleistä kiinnostumattomat ja peleistä kiinnostuneet eivät koe elektronista urheilua tärkeäksi, mutta peleistä kiinnostuneet pelaavat kuitenkin pelejä. Elektronisen urheilun joukkue- ja persoonakuluttajat sekä kaksi kilpapelaajaryhmää kokevat elektronisen urheilun osana heidän arkea. Kilpapelaajat osoittivat myös halukkuutensa osallistua kilpailuihin ja turnauksiin.
Tutkimus selitti elektronisen urheilun ilmiötä Oulun alueella ja toi esiin ilmiön merkityksen kuudesluokkalaisten arjessa. Tutkimuksen perusteella oppilaiden tulevaisuuden näkemyksiä tulisi kartoittaa lisää. Koska pelaaminen ja sen ympärillä tapahtuva kilpailu nähdään varteenotettavana aktiviteettina, koululla tulisi olla tulevaisuuteen valmentavana instituutiona näkemys elektronisen urheilun vaikutuksista heidän urakehityksessään. Jatkotutkimusmahdollisuudet ovat syvällisen haastattelun toteutuksessa ja laajemman kyselyn toteuttamisessa valtakunnallisesti. Mielenkiintoista olisi kuulla myös liikunnanopettajien ja pelituottajien käsityksiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin videopelien sekä elektronisen urheilun käsitettä ja niihin läheisesti liittyviä teorioita. Ihmisen motivaation tarkastelu hahmottaa syitä pelaamisen taustalla. Tieto ja todellisuus luovat näkökulman videopelien virtuaaliselle todellisuudelle. Elektronisen urheilun aikaisemmat tutkimukset antoivat suunnan tutkimuksen rakentumiselle.
Tutkimusavaruus rakentui kuudesta kategoriasta. Peleistä kiinnostumattomat ja peleistä kiinnostuneet eivät koe elektronista urheilua tärkeäksi, mutta peleistä kiinnostuneet pelaavat kuitenkin pelejä. Elektronisen urheilun joukkue- ja persoonakuluttajat sekä kaksi kilpapelaajaryhmää kokevat elektronisen urheilun osana heidän arkea. Kilpapelaajat osoittivat myös halukkuutensa osallistua kilpailuihin ja turnauksiin.
Tutkimus selitti elektronisen urheilun ilmiötä Oulun alueella ja toi esiin ilmiön merkityksen kuudesluokkalaisten arjessa. Tutkimuksen perusteella oppilaiden tulevaisuuden näkemyksiä tulisi kartoittaa lisää. Koska pelaaminen ja sen ympärillä tapahtuva kilpailu nähdään varteenotettavana aktiviteettina, koululla tulisi olla tulevaisuuteen valmentavana instituutiona näkemys elektronisen urheilun vaikutuksista heidän urakehityksessään. Jatkotutkimusmahdollisuudet ovat syvällisen haastattelun toteutuksessa ja laajemman kyselyn toteuttamisessa valtakunnallisesti. Mielenkiintoista olisi kuulla myös liikunnanopettajien ja pelituottajien käsityksiä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]