Lastentarhanopettajien kokemuksia pedagogisesta osaamisestaan ja ammatillisesta identiteetistään : sosionomien puheenvuoro
Prokkola, Laura-Tuulia (2018)
Prokkola, Laura-Tuulia
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806271277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806271277
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslakia ollaan uudistamassa. Uuden varhaiskasvatuslain on tarkoitus astua voimaan elokuussa 2018. Lakiuudistuksella korostetaan erityisesti varhaiskasvatuksen pedagogista tehtävää. Sen myötä julkinen keskustelu varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta näyttää kärjistyneen kiistaan koulutustaustoiltaan erilaisten lastentarhanopettajien pedagogisesta osaamisesta. Erimielisiä ollaan siitä, mikä koulutus tuottaa riittävän pedagogisen tietotaidon laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumiseksi.
Tavoitteenani oli selvittää millaisia kokemuksia sosionomikoulutuksen saaneilla lastentarhanopettajilla on pedagogisesta osaamisestaan ja ammatillisesta identiteetistään. Tutkimukseni on laadullinen ja fenomenologiseen lähestymistapaan pohjautuva. Aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa Oulun kaupungin eri päiväkotiyksiköistä. Aineiston analysoin aineistolähtöistä sisällönanalyysia fenomenologiseen tutkimusperinteeseen soveltaen.
Pedagoginen osaaminen määritti lastentarhanopettajien työtä: lastentarhanopettajuus näyttäytyi nimenomaan sen kautta. Pedagogista osaamistaan he kuvasivat kokonaisvaltaiseksi ja kokoaikaiseksi työotteeksi. Sitä hyödynnettiin moniammatillisessa yhteistyössä ja pedagoginen vastuu kuului siihen kiinteänä osana. Ammatillinen kehittyminen edellytti pedagogisen osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Jos osaamista ei jostain syystä kyetty hyödyntämään, heikensi se laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Ammatillista identiteettiään lastentarhanopettajat kuvasivat keskeneräiseksi ja jatkuvasti muotoutuvaksi. Se rakentui pitkälti oman osaamisen varaan, minkä vuoksi kokemukset osaamisen arvostamisesta olivat merkittäviä. Työ koettiin mielekkääksi, kun omia vahvuuksia ja erityisesti pedagogista osaamista pystyi hyödyntämään täysipainoisesti. Vahva opettaja-identiteetti koettiin ristiriitaisena suhteessa väitteisiin pedagogisen osaami-sen riittämättömyydestä. Epätietoisuus omasta roolista tulevaisuudessa varjosti muuten mielekästä työtä, jossa haluttiin edelleen kehittyä.
Tavoitteenani oli selvittää millaisia kokemuksia sosionomikoulutuksen saaneilla lastentarhanopettajilla on pedagogisesta osaamisestaan ja ammatillisesta identiteetistään. Tutkimukseni on laadullinen ja fenomenologiseen lähestymistapaan pohjautuva. Aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa Oulun kaupungin eri päiväkotiyksiköistä. Aineiston analysoin aineistolähtöistä sisällönanalyysia fenomenologiseen tutkimusperinteeseen soveltaen.
Pedagoginen osaaminen määritti lastentarhanopettajien työtä: lastentarhanopettajuus näyttäytyi nimenomaan sen kautta. Pedagogista osaamistaan he kuvasivat kokonaisvaltaiseksi ja kokoaikaiseksi työotteeksi. Sitä hyödynnettiin moniammatillisessa yhteistyössä ja pedagoginen vastuu kuului siihen kiinteänä osana. Ammatillinen kehittyminen edellytti pedagogisen osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Jos osaamista ei jostain syystä kyetty hyödyntämään, heikensi se laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Ammatillista identiteettiään lastentarhanopettajat kuvasivat keskeneräiseksi ja jatkuvasti muotoutuvaksi. Se rakentui pitkälti oman osaamisen varaan, minkä vuoksi kokemukset osaamisen arvostamisesta olivat merkittäviä. Työ koettiin mielekkääksi, kun omia vahvuuksia ja erityisesti pedagogista osaamista pystyi hyödyntämään täysipainoisesti. Vahva opettaja-identiteetti koettiin ristiriitaisena suhteessa väitteisiin pedagogisen osaami-sen riittämättömyydestä. Epätietoisuus omasta roolista tulevaisuudessa varjosti muuten mielekästä työtä, jossa haluttiin edelleen kehittyä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]