Osaamistarpeet aikuissosiaalityön johtamisessa
Tuisku, Teija (2018)
Tuisku, Teija
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806271278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806271278
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeita. Sosiaalityön
ajankohtainen kehitys, liittyen esimerkiksi hiljattain voimaan astuneeseen uuteen sosiaalihuoltolakiin,
perustoimeentulotuen siirtymiseen Kelaan ja valmistelussa olevaan sote-uudistukseen,
synnyttävät uudenlaisen osaamisen tarvetta paitsi sosiaalityössä, myös sen johtamisessa. Aikuissosiaalityön
johtamisen tutkiminen on tärkeää, jotta sosiaalipalvelujen tuottamisessa ja sosiaalihuollon
toteuttamisessa pystytään vastaamaan ajankohtaisiin vaatimuksiin. Tutkielma ottaa kantaa
sosiaalityön johtamiseen ja kiinnittyy johtamisteoreettisiin keskusteluihin.
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia osaamistarpeita aikuissosiaalityön johtamiseen liittyy;
mitä ja millaisia aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeet ovat ja millaista osaamista aikuissosiaalityön
johtamisessa tarvitaan lähitulevaisuudessa. Tutkimus on laadullinen, ja sen menetelmänä
käytettiin kehittävää teema-analyysiä. Aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeista kysyttiin
johtavilta sosiaalityöntekijöitä. Kehittävän teema-analyysin periaatteiden mukaisesti tutkielmassa
hyödynnettiin teemoja sekä aineiston keruussa, analyysissä sekä tulosten esittämisessä.
Aineistonkeruumenetelmä oli teema-haastattelu ja analyysi tapahtui teoriaa ja aineistoa yhdistävänä
teemoitteluna.
Tutkielman tuloksena aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeiden nähtiin muodostavan neljä
pääteemaa: johtamisosaamisen perustarpeet, toimintakulttuurin johtaminen, johtamisen osaamistarpeet
muuttuvassa ympäristössä sekä osaamistarpeiden lähitulevaisuuden kehitys. Tulosten perustalta
hybridijohtajuuteen ja transformationaaliseen johtamiseen liittyvien sisältöjen katsotaan
kertovan, että näitä johtamisteoreettisia näkökulmia ollaan tällä hetkellä omaksumassa sosiaalityön
johtamisen käytäntöihin. Tutkimustulosten pohjalta on nähtävissä myös johtamisopillisen
keskustelun muutos innovaatioparadigmasta hyvinvointiparadigmaan.
ajankohtainen kehitys, liittyen esimerkiksi hiljattain voimaan astuneeseen uuteen sosiaalihuoltolakiin,
perustoimeentulotuen siirtymiseen Kelaan ja valmistelussa olevaan sote-uudistukseen,
synnyttävät uudenlaisen osaamisen tarvetta paitsi sosiaalityössä, myös sen johtamisessa. Aikuissosiaalityön
johtamisen tutkiminen on tärkeää, jotta sosiaalipalvelujen tuottamisessa ja sosiaalihuollon
toteuttamisessa pystytään vastaamaan ajankohtaisiin vaatimuksiin. Tutkielma ottaa kantaa
sosiaalityön johtamiseen ja kiinnittyy johtamisteoreettisiin keskusteluihin.
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia osaamistarpeita aikuissosiaalityön johtamiseen liittyy;
mitä ja millaisia aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeet ovat ja millaista osaamista aikuissosiaalityön
johtamisessa tarvitaan lähitulevaisuudessa. Tutkimus on laadullinen, ja sen menetelmänä
käytettiin kehittävää teema-analyysiä. Aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeista kysyttiin
johtavilta sosiaalityöntekijöitä. Kehittävän teema-analyysin periaatteiden mukaisesti tutkielmassa
hyödynnettiin teemoja sekä aineiston keruussa, analyysissä sekä tulosten esittämisessä.
Aineistonkeruumenetelmä oli teema-haastattelu ja analyysi tapahtui teoriaa ja aineistoa yhdistävänä
teemoitteluna.
Tutkielman tuloksena aikuissosiaalityön johtamisen osaamistarpeiden nähtiin muodostavan neljä
pääteemaa: johtamisosaamisen perustarpeet, toimintakulttuurin johtaminen, johtamisen osaamistarpeet
muuttuvassa ympäristössä sekä osaamistarpeiden lähitulevaisuuden kehitys. Tulosten perustalta
hybridijohtajuuteen ja transformationaaliseen johtamiseen liittyvien sisältöjen katsotaan
kertovan, että näitä johtamisteoreettisia näkökulmia ollaan tällä hetkellä omaksumassa sosiaalityön
johtamisen käytäntöihin. Tutkimustulosten pohjalta on nähtävissä myös johtamisopillisen
keskustelun muutos innovaatioparadigmasta hyvinvointiparadigmaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]