Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vammaispalvelujen asiakkaiden käsityksiä osallisuuden rakentumisesta asiakasprosessissa

Tihinen, Jaana (2018)

 
Avaa tiedosto
Tihinen.Jaana.pdf (1.042Mt)
Lataukset: 


Tihinen, Jaana
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806281287
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena ovat vammaispalvelujen asiakkaiden käsitykset osallisuuden rakentumisesta asiakasprosessissa. Tutkielma on toteutettu käyttäen fenomenografista lähestymistapaa. Tutkielman tarkoitus on tuottaa tietoa vammaispalvelujen asiakkaiden käsityksistä koskien osallisuutta rakentavia tekijöitä vammaispalvelujen asiakasprosessissa. Tutkielman tavoitteena on lisäksi tarkastella asiakkaiden käsityksiä osallisuutta sääntelevien normien valossa.

Tutkimusaineistona toimi Webropol-kyselynä toteutettu Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Osallisuuden varmistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen vammaissosiaalityön asiakasprosessissa -hankkeessa tehty valtakunnallinen vammaispalvelujen asiakkaille suunnattu kysely. Kyselyyn vastasi 449 yli 18-vuotiasta eri tavoin vammaista vammaispalvelun asiakasta. Tämän tutkielman aineistona käytettiin kyselyn avovastauksia.

Tutkimuskysymyksen vastauksina muodostui kolme osallisuuden rakentumista kuvaavaa kuvauskategoriaa, jotka koskevat osallisuuden reunaehtoja, osallisuutta vuorovaikutussuhteena ja osallisuutta rakentavia taustatekijöitä. Asiakkaiden käsitysten mukaan tärkein osallisuuden reunaehto on asiakkaan mielipiteen vaikuttaminen läpi asiakasprosessin. Osallisuuden rakentuminen asiakasprosessin vuorovaikutussuhteena käsitettiin yhteistyösuhteeksi, jossa asiakasta arvostetaan oman elämänsä asiantuntijana asiakkaan ja sosiaalityöntekijän yhdessä pohtiessa asiakkaan eri vaihtoehtoja. Asiakkaiden käsitykset osallisuutta asiakasprosessissa rakentavista taustatekijöistä kohdistuivat pääosin yhteiskuntapoliittiselle tasolle palveluiden yksilöllisyyden, rakenteiden ja kehittämistyön kautta.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste