”Siellä oli rauhallisempaa ja paljon tietoa” : kirjasto oppimisympäristönä viidesluokkalaisille
Bucht, Saku; Saravuoma, Eerika (2018)
Bucht, Saku
Saravuoma, Eerika
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807021292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807021292
Tiivistelmä
Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, millainen oppimisympäristö yleinen kirjasto on viidesluokkalaisille. Tutkielma on tapaustutkimus, jossa mukana ovat Rovaniemen kaupunginkirjasto ja oppilaita rovaniemeläisestä koulusta. Oppilaat toteuttivat ryhmissä vapaasti valitun oppimistehtävän, joka toteutettiin Rovaniemen kaupunginkirjastossa. Ryhmien työskentely ja raportointi tallennettiin digitarinoiksi. Oppilaat vastasivat kokemustensa pohjalta kyselyyn.
Tutkimuksemme aineistoina olivat kysely sekä oppilaiden tekemät digitarinat. Analysoimme aineistoja Mixed methods –tyylisesti käyttäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisena metodina käytimme fenomenografiaa, jonka avulla analysoimme kyselyn avoimia vastauksia ja digitarinoiden sisältöjä. Tutkimuksemme luotettavuutta lisäsimme hyödyntämällä aineisto-, menetelmä- ja tutkijatriangulaatiota.
Rovaniemen kaupunginkirjasto on oppilaille ennen kaikkea rauhallinen, hiljainen ja elämyksellinen paikka opiskella. Kirjastossa on monipuolisia ja avaria tiloja sekä runsaasti tietoa saatavilla. Kirjasto mahdollistaa yhdessä tutkimisen ja oppimisen. Kirjastossa opiskelu vaatii pedagogista tukea, jota voi saada opettajilta, kirjaston henkilökunnalta ja luokkatovereilta.
Kirjasto tarjoaa monipuolisia, erilaita toimintaa mahdollistavia tiloja luokkahuoneen ulkopuoliseen opiskeluun. Kirjastossa opiskeltaessa opitaan sekä kirjastossa että kirjastosta ja se voi tukea positiivisen suhteen syntyä kirjastoon.
Tutkimuksemme aineistoina olivat kysely sekä oppilaiden tekemät digitarinat. Analysoimme aineistoja Mixed methods –tyylisesti käyttäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisena metodina käytimme fenomenografiaa, jonka avulla analysoimme kyselyn avoimia vastauksia ja digitarinoiden sisältöjä. Tutkimuksemme luotettavuutta lisäsimme hyödyntämällä aineisto-, menetelmä- ja tutkijatriangulaatiota.
Rovaniemen kaupunginkirjasto on oppilaille ennen kaikkea rauhallinen, hiljainen ja elämyksellinen paikka opiskella. Kirjastossa on monipuolisia ja avaria tiloja sekä runsaasti tietoa saatavilla. Kirjasto mahdollistaa yhdessä tutkimisen ja oppimisen. Kirjastossa opiskelu vaatii pedagogista tukea, jota voi saada opettajilta, kirjaston henkilökunnalta ja luokkatovereilta.
Kirjasto tarjoaa monipuolisia, erilaita toimintaa mahdollistavia tiloja luokkahuoneen ulkopuoliseen opiskeluun. Kirjastossa opiskeltaessa opitaan sekä kirjastossa että kirjastosta ja se voi tukea positiivisen suhteen syntyä kirjastoon.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4490]