Kohti parempaa vuorovaikutusta : opettajien ja huoltajien kokemuksia kehityskeskusteluista
Ojala, Janne (2018)
Ojala, Janne
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807041295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807041295
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tavoite on selvittää opettajien ja huoltajien kokemuksia kehityskeskusteluista. Tavoitteena on selvittää myös, minkälaista vuorovaikutus on keskusteluissa ja mitä tekijöitä siihen liittyy. Tutkielman edetessä nousi kolmas kysymys, kuinka kehityskeskusteluja voi kehittää. Tutkielma on fenomenografinen tutkimus, joka on suuntaukseltaan laadullinen. Tutkielmani pohjautuu kandidaatin tutkielmassa haastattelemaani neljään opettajaan. Olen jatkanut tutkimusta tältä pohjalta ja haastatellut myös neljää huoltajaa.
Esittelen tutkielman tuloksissa fenomenografisen kontekstianalyysin pohjalta rakentamani kuvauskategoriat. Muodostin neljä yläkategoriaa: osallisuus keskusteluissa, keskustelun teemat, keskustelun mahdollisuudet ja haasteet sekä kehi-tyskeskustelun kehittäminen. Näiden kategorioiden alle muodostin vielä alakategorioita.
Tulosten perusteella kokemukset ovat olleet hyviä ja etenkin opettajien vastaukset olivat samansuuntaisia. Haasteena opettajat ovat pitäneet oppilaan vähäistä osallisuutta. Huoltajat ovat kokeneet olevansa sivusta seuraajia eikä kunnollista vuorovaikutusta ole syntynyt. Kehityskeskustelujen pääteemana on ollut koulunkäynnin edistymisen seuraaminen. Opettajien ja huoltajien mukaan on tärkeää suunnata keskustelu koskemaan oppilaan tulevaisuutta, ei niinkään menneisyyttä. Opettajat pitivät valmistautumista tärkeänä kehityskohteena. Huoltajat kehittäisivät ajankäyttöä järkevämmäksi. Kehityskeskustelua pidettiin myös heikompana arviointikeinona verrattuna perinteiseen todistukseen. Pohdin lopussa vuorovaikutusta: keskustelun ja kuuntelemisen taitoja. Sen lisäksi pohdin kehityskeskustelun hyödyllisyyttä ja solmukohtia.
Esittelen tutkielman tuloksissa fenomenografisen kontekstianalyysin pohjalta rakentamani kuvauskategoriat. Muodostin neljä yläkategoriaa: osallisuus keskusteluissa, keskustelun teemat, keskustelun mahdollisuudet ja haasteet sekä kehi-tyskeskustelun kehittäminen. Näiden kategorioiden alle muodostin vielä alakategorioita.
Tulosten perusteella kokemukset ovat olleet hyviä ja etenkin opettajien vastaukset olivat samansuuntaisia. Haasteena opettajat ovat pitäneet oppilaan vähäistä osallisuutta. Huoltajat ovat kokeneet olevansa sivusta seuraajia eikä kunnollista vuorovaikutusta ole syntynyt. Kehityskeskustelujen pääteemana on ollut koulunkäynnin edistymisen seuraaminen. Opettajien ja huoltajien mukaan on tärkeää suunnata keskustelu koskemaan oppilaan tulevaisuutta, ei niinkään menneisyyttä. Opettajat pitivät valmistautumista tärkeänä kehityskohteena. Huoltajat kehittäisivät ajankäyttöä järkevämmäksi. Kehityskeskustelua pidettiin myös heikompana arviointikeinona verrattuna perinteiseen todistukseen. Pohdin lopussa vuorovaikutusta: keskustelun ja kuuntelemisen taitoja. Sen lisäksi pohdin kehityskeskustelun hyödyllisyyttä ja solmukohtia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]