Utopia itsenäisten sinfoniasta : systemaattinen analyysi Wilhelm Reichin elämänprinsiipin kasvatusutooppisesta periaatteesta
Kumpulainen, Jarkko (2018)
Kumpulainen, Jarkko
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807111297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201807111297
Tiivistelmä
Nykyisessä opetussuunnitelmassa (OPM, 2014) on yhdeksi oppimiskäsityksen
lähtökohdaksi nostettu kehollisuus. Mutta millainen kehollisuus? Pro gradu -työni kehollisen
psykoanalyysin isästä Wilhelm Reichista (1897-1957) tarjoaa yhden näkökulman aiheeseen.
Työni on kasvatusfilosofinen katsaus ristiriitaisen psykoanalyytikon ja tiedemiehen
kasvatuksellisiin ajatuksiin. Niissä keho-mieli on yksi kokonaisuus, jossa toisen attribuutin
rajoite ilmentää rajoitetta myös toisessa. ”Kulttuurin tukahduttavat” voimat eivät siis tuota
pelkkää kognitiivista rajoitetta, vaan myös kehollisen liikkeen moodin imaginaaria
rajoittavaa ”luonnepanssaria”, ja päinvastoin. Myyttien dikotomiat kategorisoivat meidät niin
ikään erilleen sisäisestä luonnostamme.
Työni on systemaattinen analyysi kirjasta Children of the Future – On the Prevention of
Sexual Pathology sekä Character Analysis -teoksen valikoiduista kappaleista. Sijoitan
Reichin ajattelun psykologisen utopianismin paradigmaan, jota Petteri Pietikäinen (2002)
tarjoaa teoreettiseksi tulkintakehykseksi Reichin lisäksi myös Erich Frommin ja Herbert
Marcusen töille. Psykologisen utopianismin tekstit argumentoivat, että ainoastaan
yksilöiden ”sisäinen transformaatio” voi johtaa ”yhteiskunnan transformaatioon”. Työssäni
esittelen Reichin kasvatusutooppisen kokonaisuuden elämänprinsiipin, jonka tavoite
kiteytyy yksilön immersiivisessä ja funktionaalisessa luontosuhteessa sanojen takana.
Reichin kontribuutio kasvatukselle on tuntematon. Hänen ajattelunsa jäljet näkyvät kuitenkin
esim. A.S. Neillin Summerhill-koulun filosofiassa.
lähtökohdaksi nostettu kehollisuus. Mutta millainen kehollisuus? Pro gradu -työni kehollisen
psykoanalyysin isästä Wilhelm Reichista (1897-1957) tarjoaa yhden näkökulman aiheeseen.
Työni on kasvatusfilosofinen katsaus ristiriitaisen psykoanalyytikon ja tiedemiehen
kasvatuksellisiin ajatuksiin. Niissä keho-mieli on yksi kokonaisuus, jossa toisen attribuutin
rajoite ilmentää rajoitetta myös toisessa. ”Kulttuurin tukahduttavat” voimat eivät siis tuota
pelkkää kognitiivista rajoitetta, vaan myös kehollisen liikkeen moodin imaginaaria
rajoittavaa ”luonnepanssaria”, ja päinvastoin. Myyttien dikotomiat kategorisoivat meidät niin
ikään erilleen sisäisestä luonnostamme.
Työni on systemaattinen analyysi kirjasta Children of the Future – On the Prevention of
Sexual Pathology sekä Character Analysis -teoksen valikoiduista kappaleista. Sijoitan
Reichin ajattelun psykologisen utopianismin paradigmaan, jota Petteri Pietikäinen (2002)
tarjoaa teoreettiseksi tulkintakehykseksi Reichin lisäksi myös Erich Frommin ja Herbert
Marcusen töille. Psykologisen utopianismin tekstit argumentoivat, että ainoastaan
yksilöiden ”sisäinen transformaatio” voi johtaa ”yhteiskunnan transformaatioon”. Työssäni
esittelen Reichin kasvatusutooppisen kokonaisuuden elämänprinsiipin, jonka tavoite
kiteytyy yksilön immersiivisessä ja funktionaalisessa luontosuhteessa sanojen takana.
Reichin kontribuutio kasvatukselle on tuntematon. Hänen ajattelunsa jäljet näkyvät kuitenkin
esim. A.S. Neillin Summerhill-koulun filosofiassa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]