Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kotouttaminen ja katutaide kuvataidekasvattajien ja taiteilijoiden yhteistyön kehityskenttänä

Jokiaho, Josefiina; Penttilä, Verna (2018)

 
Avaa tiedosto
JokiahoPRO GRADU -TUTKIELMA final.docx (6.807Mt)
Lataukset: 


Jokiaho, Josefiina
Penttilä, Verna
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808031300
Tiivistelmä
Tämän tutkielman kohteena oli kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden ja taiteilijoiden yhteistyö Katutaide-projektissa. Työpaja oli osa Taidevaihde – Nuorten kaksisuuntainen kotoutuminen 2016–2018 -hanketta ja työpaja järjestettiin toukokuun 2017 aikana. Kuvataidekasvattajien ja taiteilijoiden työkentät ovat moninaistuneet ja samalla tulleet lähemmäs toisiaan. Projektitoiminta mahdollistaa näiden kahden ammattiryhmän yhteistyön ja tuo mukanaan niin haasteita kuin onnistumisia. Tutkielmassa esitetään kehityskohteita, joiden avulla kuvataidekasvattajien ja taiteilijoiden yhteistyötä voitaisiin parantaa samankaltaisissa tulevaisuuden taideprojekteissa.

Yhteistyön kehittämistä lähestytään kehittämistutkimuksen ja taideperustaisen toimintatutkimuksen strategioiden keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla toimintaa työpajan aikana ja haastattelemalla kuvataidekasvatuksen opiskelijoita ja taiteilijoita työpajan jälkeen. Teoria muodostuu kuvataidekasvattajien ja taiteilijoiden ammatillisten asemien kuvaamisesta niin erikseen kuin yhdessä. Lisäksi teoria avaa projektipedagogiikkaa, projektin organisointia, maahanmuuttoa ja kaksisuuntaista kotoutumista.

Työpajaan osallistuivat suomalais -ja maahanmuuttajataustaiset nuoret. Työpajassa toteutettiin katutanssikoreografia ja graffititeos, jotka esitettiin julkisesti työpajan lopputapahtumassa. Katutaide-projektissa nousi esiin useita haasteita ja opin paikkoja kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden ja taiteilijoiden välillä puolin ja toisin. Tärkeinä havaintoina todettiin kommunikoinnin ja projektin organisoinnin tärkeys toimivan yhteistyön rakentumiseksi.
 
Focus of this research was the collaboration between the art education students and the artists in Street art project. The workshop was part of the ArtGear – Two-Way Integration of Young People 2016–2018 project and the workshop was organized during May 2017. The working fields of art educators and artists have become more diversified and at the same time they came closer to each other. Working in projects allows the collaboration between these two professions and brings challenges and success. This research shows how to improve the collaboration in similar projects between art educators and artists in the future.

The development of collaboration is approached by development study and art-based action research strategies. Research material was collected by observing the action during the workshop and interviewing the art education students and the artists after the workshop. The theory consists the representation of the professional status of art educators and artists together and alone. In addition the theory unfolds the pedagogy of projects, organizing projects, immigration and two-way integration.

The participants of the workshop were youngsters with Finnish and immigrant backgrounds. The workshop accomplished a street dance choreography and a graffiti piece which were presented in the final public event. In the Street art project pointed out many challenges and learning points between the collaboration of the art education students and the artists both ways.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste