Muotoiluajattelun organisatorisen kypsyyden määrittäminen: Case OP
Koivuaho, Anniina (2018)
Koivuaho, Anniina
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808031304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808031304
Tiivistelmä
Muotoilun ja muotoiluajattelun hyödyntäminen yritysten toiminnassa on kasvanut viime vuosina.
Muotoilusta onkin tullut yrityksille yksi merkittävistä kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä. Eniten
vaikutusta muotoilulla yrityksen toimintaan koetaan olevan kuitenkin silloin, kun muotoilu on
jalkautettu yrityksen strategiaan ja kulttuuriin. Tutkimuksen aiheena onkin muotoiluajattelun
jalkautuminen suureen, muotoiluajattelua hyödyntävään yritykseen. Tutkimuksen tavoitteena on
selvittää, kuinka voidaan määrittää muotoiluajattelun kypsyys, eli kuinka hyvin muotoiluajattelu on
jalkautunut yrityksen toimintamalleihin ja ajattelutapoihin, ja millä tasolla yritys on muotoilun
kypsyyttä määrittävillä mittareilla. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka kohteena on suomalainen
finanssiryhmä OP. Viime vuosina OP Ryhmä on panostanut voimakkaasti muotoiluosaamiseen, ja sen
tavoitteena onkin muuntautua finanssiryhmästä monialaiseksi palveluyritykseksi. OP Ryhmän Design
& asiakaskokemus -yksikön palvelumuotoilijat ovat käyttäneet yhtenä jalkautumisen keinona
Muotoilupäivä-tapahtumaa, joka järjestetään kahdesti vuodessa OP Ryhmän työntekijöille. Lisäksi
muotoilun kypsyyden määrittämiseen on hyödynnetty tanskalaista Design Ladder -mallia.
Tutkimuksen teoriakatsauksessa esitellään olemassa olevia malleja, joilla muotoilua tai
muotoiluajattelun kypsyyttä on pyritty määrittämään. Tämän lisäksi käsitellään muotoilun ja
muotoiluajattelun määritelmät ja muotoiluajattelun jalkauttamisen keinoja. Tutkimusaineisto koostuu
OP Ryhmän eri roolien työntekijöille tehdyistä haastatteluista (n=21), kahdesta kyselystä sekä
dokumentaarisesta aineistosta. Aineiston analyysissa hyödynnetään sisällönanalyysia, jolla on saatu eri
teemojen avulla selvitettyä vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen teoriakatsauksen perusteella voidaan määrittää, että muotoilua mittaavia kypsyysmalleja
on useita. Näiden avulla pystytään määrittämään organisaation muotoilun kypsyys ylätasolla, mutta
tarvitaan lisää keinoja siihen, miten muotoilu voidaan nostaa seuraavalle tasolle. Lisäksi tarvitaan
etenkin malleja siitä, miten muotoiluajattelua voidaan jalkauttaa ajattelumalleihin. Tutkimuksen
tulosten perusteella voi sanoa, että OP Ryhmässä muotoilun ja muotoiluajattelun ymmärretään
paremmin etenkin ylimmässä johdossa sekä kehittämisessä. Sen sijaan keskijohtoon rinnastettavilla
henkilöillä, joilla ei ole kosketuspintaa muotoilutekemiseen, muotoilun merkitys ja hyödyt jäävät
epäselviksi. Kypsyyttä määrittäviin malleihin verrattaessa voi todeta, että on haastavaa jalkauttaa
muotoiluajattelua esimerkiksi strategiaan, jos yhteistä ymmärrystä asiasta ei ole. The use of design and design thinking in business operations has grown in recent years. Design has now
become one of the key factors for competitiveness. However, design has the most impact on the
company's business when it is implemented into company’s strategy and culture. The subject of this
research is therefore how to implement design thinking into large design oriented company. The aim of
the study is to find out how to define maturity of design thinking, meaning how well the design thinking
is implemented into the company's operating models and its mindset, and at what level is the company’s
design maturity in models that measure the use of design thinking. This is a case study focusing on the
Finnish OP Financial Group. In recent years, the OP Financial Group has invested significantly in design
expertise and aims to transform itself from a financial group into a multidisciplinary service company.
As a way of implementing design thinking, OP Finacial Group’s designers have been organizing an
event twice a year called Muotoilupäivä (“The Design Day”) for the employees of the OP Financial
Group. In addition, a maturity model called the Danish Design Ladder has been used to determine the
maturity of design thinking.
The theoretical review for the research presents the existing models which are used to define design
maturity. In addition to this, the definitions of design and design thinking and the ways of implementing
design thinking are discussed. The research material consists of interviews (n = 21) of the OP Financial
Group employees, two surveys and a documentary material. Content analysis is used in the analysis of
the research material to form different themes which have helped to answer the research questions.
Based on the theoretical review of the research, it can be determined that there are several design
maturity models. These allow you to define the maturity of organizational design in general but
additional ways for the models are needed to bring the design to the next level. In addition, models of
how design thinking can be implemented in the organizations is particularly needed. Based on the
results of the research, it can be said that design and design thinking in OP Financial Group is
understood better especially in top management and in development. On the other hand, for the middle
management who have no contact for design thinking and development, the meaning and benefits of
design remain unclear. When comparing maturity models, it can be said that it is challenging to
implement design thinking to the strategy, if there is no common understanding of the design and design
thinking.
Muotoilusta onkin tullut yrityksille yksi merkittävistä kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä. Eniten
vaikutusta muotoilulla yrityksen toimintaan koetaan olevan kuitenkin silloin, kun muotoilu on
jalkautettu yrityksen strategiaan ja kulttuuriin. Tutkimuksen aiheena onkin muotoiluajattelun
jalkautuminen suureen, muotoiluajattelua hyödyntävään yritykseen. Tutkimuksen tavoitteena on
selvittää, kuinka voidaan määrittää muotoiluajattelun kypsyys, eli kuinka hyvin muotoiluajattelu on
jalkautunut yrityksen toimintamalleihin ja ajattelutapoihin, ja millä tasolla yritys on muotoilun
kypsyyttä määrittävillä mittareilla. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka kohteena on suomalainen
finanssiryhmä OP. Viime vuosina OP Ryhmä on panostanut voimakkaasti muotoiluosaamiseen, ja sen
tavoitteena onkin muuntautua finanssiryhmästä monialaiseksi palveluyritykseksi. OP Ryhmän Design
& asiakaskokemus -yksikön palvelumuotoilijat ovat käyttäneet yhtenä jalkautumisen keinona
Muotoilupäivä-tapahtumaa, joka järjestetään kahdesti vuodessa OP Ryhmän työntekijöille. Lisäksi
muotoilun kypsyyden määrittämiseen on hyödynnetty tanskalaista Design Ladder -mallia.
Tutkimuksen teoriakatsauksessa esitellään olemassa olevia malleja, joilla muotoilua tai
muotoiluajattelun kypsyyttä on pyritty määrittämään. Tämän lisäksi käsitellään muotoilun ja
muotoiluajattelun määritelmät ja muotoiluajattelun jalkauttamisen keinoja. Tutkimusaineisto koostuu
OP Ryhmän eri roolien työntekijöille tehdyistä haastatteluista (n=21), kahdesta kyselystä sekä
dokumentaarisesta aineistosta. Aineiston analyysissa hyödynnetään sisällönanalyysia, jolla on saatu eri
teemojen avulla selvitettyä vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen teoriakatsauksen perusteella voidaan määrittää, että muotoilua mittaavia kypsyysmalleja
on useita. Näiden avulla pystytään määrittämään organisaation muotoilun kypsyys ylätasolla, mutta
tarvitaan lisää keinoja siihen, miten muotoilu voidaan nostaa seuraavalle tasolle. Lisäksi tarvitaan
etenkin malleja siitä, miten muotoiluajattelua voidaan jalkauttaa ajattelumalleihin. Tutkimuksen
tulosten perusteella voi sanoa, että OP Ryhmässä muotoilun ja muotoiluajattelun ymmärretään
paremmin etenkin ylimmässä johdossa sekä kehittämisessä. Sen sijaan keskijohtoon rinnastettavilla
henkilöillä, joilla ei ole kosketuspintaa muotoilutekemiseen, muotoilun merkitys ja hyödyt jäävät
epäselviksi. Kypsyyttä määrittäviin malleihin verrattaessa voi todeta, että on haastavaa jalkauttaa
muotoiluajattelua esimerkiksi strategiaan, jos yhteistä ymmärrystä asiasta ei ole.
become one of the key factors for competitiveness. However, design has the most impact on the
company's business when it is implemented into company’s strategy and culture. The subject of this
research is therefore how to implement design thinking into large design oriented company. The aim of
the study is to find out how to define maturity of design thinking, meaning how well the design thinking
is implemented into the company's operating models and its mindset, and at what level is the company’s
design maturity in models that measure the use of design thinking. This is a case study focusing on the
Finnish OP Financial Group. In recent years, the OP Financial Group has invested significantly in design
expertise and aims to transform itself from a financial group into a multidisciplinary service company.
As a way of implementing design thinking, OP Finacial Group’s designers have been organizing an
event twice a year called Muotoilupäivä (“The Design Day”) for the employees of the OP Financial
Group. In addition, a maturity model called the Danish Design Ladder has been used to determine the
maturity of design thinking.
The theoretical review for the research presents the existing models which are used to define design
maturity. In addition to this, the definitions of design and design thinking and the ways of implementing
design thinking are discussed. The research material consists of interviews (n = 21) of the OP Financial
Group employees, two surveys and a documentary material. Content analysis is used in the analysis of
the research material to form different themes which have helped to answer the research questions.
Based on the theoretical review of the research, it can be determined that there are several design
maturity models. These allow you to define the maturity of organizational design in general but
additional ways for the models are needed to bring the design to the next level. In addition, models of
how design thinking can be implemented in the organizations is particularly needed. Based on the
results of the research, it can be said that design and design thinking in OP Financial Group is
understood better especially in top management and in development. On the other hand, for the middle
management who have no contact for design thinking and development, the meaning and benefits of
design remain unclear. When comparing maturity models, it can be said that it is challenging to
implement design thinking to the strategy, if there is no common understanding of the design and design
thinking.
Kokoelmat
- Pro gradut [3938]