Ammatillisen perhekodin ja peruskoulun yhteistyö : toimivia käytänteitä etsimässä
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808131311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808131311
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää ammatillisten perhekotien ja peruskoulujen välisen yhteistyön käytänteitä. Tavoitteena on saada vastauksia siihen, miten yhteistyötä heidän välillään toteutetaan ja mistä asioista toimiva yhteistyö rakentuu sekä millaisia kokemuksia ammatillisen perhekodin työntekijöillä on yhteistyöstä peruskoulun kanssa. Tutkimukseni on mixed methods -tutkimus, jossa olen lähestynyt aineiston analyysia niin laadullisesta, kuin määrällisestä näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen osalta olen käyttänyt fenomenografista lähestymistapaa, määrällistä aineistoa olen lähestynyt tilastollisesta näkökulmasta. Laadullinen aineisto on tutkimukseni pääosassa ja määrällisen tarkoitus on tukea ja selittää aineistoa. Tutkimusaineiston keräsin sähköisellä kyselyllä valtakunnallisesti ammatillisten perhekotien työntekijöiltä (N=16).
Analyysini tulokset osoittavat, että ammatillisen perhekodin ja peruskoulun välisen yhteistyön toimivia käytänteitä voi lähestyä yhteistyön muodon, tarpeen ja tavoitteen näkökulmista. Yhteistyön tärkeimpinä käytännön toteuttamisen muotoina nähtiin viestintä opettajien kanssa sekä henkilökohtaiset palaverit. Yhteyttä otetaan useimmiten Wilman tai puhelimen välityksellä. Yhteistyön tarve muodostui pääsääntöisesti tiedottamisen, oppilashuollollisten asioiden, oppimisen tukemisen sekä kurinpidollisten asioiden ympärille. Lisäksi erityisen tarpeen yhteistyölle muodosti ammatilliseen perhekotiin sijoitettava uusi lapsi. Yhteistyön tavoitteeksi muodostui viestinnällinen tavoite, osallisuuden tavoite, kasvatuskumppanuuden tavoite sekä hyvän vuorovaikutuksen tavoite. Kokonaisuudessaan ammatillisten perhekotien ja peruskoulujen välinen yhteistyö oli koettu toimivaksi.
Analyysini tulokset osoittavat, että ammatillisen perhekodin ja peruskoulun välisen yhteistyön toimivia käytänteitä voi lähestyä yhteistyön muodon, tarpeen ja tavoitteen näkökulmista. Yhteistyön tärkeimpinä käytännön toteuttamisen muotoina nähtiin viestintä opettajien kanssa sekä henkilökohtaiset palaverit. Yhteyttä otetaan useimmiten Wilman tai puhelimen välityksellä. Yhteistyön tarve muodostui pääsääntöisesti tiedottamisen, oppilashuollollisten asioiden, oppimisen tukemisen sekä kurinpidollisten asioiden ympärille. Lisäksi erityisen tarpeen yhteistyölle muodosti ammatilliseen perhekotiin sijoitettava uusi lapsi. Yhteistyön tavoitteeksi muodostui viestinnällinen tavoite, osallisuuden tavoite, kasvatuskumppanuuden tavoite sekä hyvän vuorovaikutuksen tavoite. Kokonaisuudessaan ammatillisten perhekotien ja peruskoulujen välinen yhteistyö oli koettu toimivaksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]