”Vahvuutemme ovat voimavaramme, jolla tulemme työtämme tekemään” : liikuntaharrastusten kautta saatujen luonteenvahvuuksien näyttäytyminen opiskeluissa
Pekkala, Miikka; Vanhanen, Ville (2018)
Pekkala, Miikka
Vanhanen, Ville
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809131333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809131333
Tiivistelmä
Tutkielmamme tavoitteena on selvittää mahdollisimman laajasti, millaisia erilaisia luonteenvahvuuksia opiskelijat ovat omien liikuntaharrastustensa kautta saaneet ja miten he ovat kokeneet näiden luonteenvahvuuksien vaikuttaneen opiskeluun. Lisäksi tutkimme yliopiston roolia opiskelijoiden luonteenvahvuuksien tukemisessa ja kehittämisessä. Keräsimme aineiston Webropol-kyselyllä ja kyselyyn vastasi 48 luokanopettajaopiskelijaa. Analysoimme tutkimuksen fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti aineistolähtöisesti. Muodostimme tuloksista vertikaalisia kuvauskategorioita ja sen lisäksi määrällisiä kuvaajia luonteenvahvuuksien ilmenemisestä.
Tutkimustuloksissa opiskelijoiden vastauksista nousee esille selkeästi se, että luonteenvahvuuksien positiivisilla sekä negatiivisilla vaikutuksilla on merkitystä opiskeluun. Lähtökohtaisesti suurin osa opiskelijoista koki omien luonteenvahvuuksiensa vaikuttaneen positiivisesti opiskeluun, mutta myös negatiivisia vaikutuksia ilmeni. Yleisimpiä luonteenvahvuuksia oli muun muassa sinnikkyys, ryhmätyötaidot ja itsesäätely. Vastauksissa enemmistö opiskelijoista ilmaisi kokevansa tarpeelliseksi saada enemmän tukea yliopistolta luoneenvahvuuksien tukemisessa ja kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että liikuntaharrastusten kautta koetut luonteenvahvuudet vaikuttavat opiskeluun. Kaikki ennakkoon annetut luonteenvahvuudet myös esiintyivät ainakin kertaalleen vastauksissa. Luonteenvahvuuksien nähtiin myös vaikuttavan erilaisissa oppimistilanteissa eri tyyppisesti. Tulosten perusteella luonteenvahvuuksien merkitystä opiskeluun ei voida vähätellä, vaan niiden merkitys esimerkiksi opinnoista suoriutumiseen ja selviytymiseen on suuri.
Tutkimustuloksissa opiskelijoiden vastauksista nousee esille selkeästi se, että luonteenvahvuuksien positiivisilla sekä negatiivisilla vaikutuksilla on merkitystä opiskeluun. Lähtökohtaisesti suurin osa opiskelijoista koki omien luonteenvahvuuksiensa vaikuttaneen positiivisesti opiskeluun, mutta myös negatiivisia vaikutuksia ilmeni. Yleisimpiä luonteenvahvuuksia oli muun muassa sinnikkyys, ryhmätyötaidot ja itsesäätely. Vastauksissa enemmistö opiskelijoista ilmaisi kokevansa tarpeelliseksi saada enemmän tukea yliopistolta luoneenvahvuuksien tukemisessa ja kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että liikuntaharrastusten kautta koetut luonteenvahvuudet vaikuttavat opiskeluun. Kaikki ennakkoon annetut luonteenvahvuudet myös esiintyivät ainakin kertaalleen vastauksissa. Luonteenvahvuuksien nähtiin myös vaikuttavan erilaisissa oppimistilanteissa eri tyyppisesti. Tulosten perusteella luonteenvahvuuksien merkitystä opiskeluun ei voida vähätellä, vaan niiden merkitys esimerkiksi opinnoista suoriutumiseen ja selviytymiseen on suuri.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4449]