”Pitääkö kaiken aina muuttua?”: luokanopettajien kokemuksia opetussuunnitelmauudistuksesta
Mourujärvi, Ella (2018)
Mourujärvi, Ella
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809131336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809131336
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää erään lappilaisen peruskoulun luokanopettajien kokemuksia paikallisesta opetussuunnitelmauudistuksen prosessista. Tutkimuksen taustalla on käsitys opetussuunnitelmasta opettajan työtä ohjaavana työvälineenä. Tutkimus on toteutettu opetussuunnitelmauudistukseen osallistuneiden opettajien näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan kokemuksia fenomenografisen tutkimusmenetelmän mukaisesti. Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden peruskoulun luokanopettajilta teemahaastatteluilla. Aineisto on analysoitu fenomeno-grafista analyysiä soveltaen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien kokemukset voidaan jakaa paikallisen opetussuunnitelmauudistuksen prosessiin liittyviin sekä paikallisen opetussuunnitelman sisältöön liittyviin kokemuksiin. Opettajat kokemukset prosessista sekä paikallisesta opetussuunnitelmatyöstä ovat negatiivisia. Sen sijaan opettajat suhtautuvat muutokseen positiivisesti, mutta uskovat sen olevan koulumaailmassa hyvin hidasta. Opetussuunnitelman uudistuksista opettajilla on enemmän erilaisia mielipiteitä. Lisäksi opettajat esittävät omat näkemyksensä sekä prosessin että opetussuunnitelman sisällön arvioinnista ja kehittämisestä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan kokemuksia fenomenografisen tutkimusmenetelmän mukaisesti. Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden peruskoulun luokanopettajilta teemahaastatteluilla. Aineisto on analysoitu fenomeno-grafista analyysiä soveltaen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien kokemukset voidaan jakaa paikallisen opetussuunnitelmauudistuksen prosessiin liittyviin sekä paikallisen opetussuunnitelman sisältöön liittyviin kokemuksiin. Opettajat kokemukset prosessista sekä paikallisesta opetussuunnitelmatyöstä ovat negatiivisia. Sen sijaan opettajat suhtautuvat muutokseen positiivisesti, mutta uskovat sen olevan koulumaailmassa hyvin hidasta. Opetussuunnitelman uudistuksista opettajilla on enemmän erilaisia mielipiteitä. Lisäksi opettajat esittävät omat näkemyksensä sekä prosessin että opetussuunnitelman sisällön arvioinnista ja kehittämisestä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]