Omadata – suostumusperusteinen henkilötietojen luovutus viranomaisen rekisteristä
Laitala, Emilia (2018)
Laitala, Emilia
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809211345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809211345
Tiivistelmä
Omadata-termillä viitataan henkilötietojen uudenlaiseen käsittelyyn, jonka mukaan yksilö
itse hallitsee omia tietojaan. Omadatassa yksilö asetetaan tiedonhallinnan keskiöön, jonka
myötä hän voi itse suostumuksellaan antaa eri toimijoille luvan käsitellä omia
henkilötietojaan. Tutkielmassa perehdytään tiedolliseen itsemääräämisoikeuteen,
omadataan ja omadatan mukaisen mallin soveltamiseen julkisessa hallinnossa, erityisesti
rekisterinpitäjän vastuun näkökulmasta. Painopisteenä tutkielmassa on selvittää, kuinka
nykyinen yleislainsäädäntö mahdollistaa julkishallinnon toimijalle oikeuden siirtää
henkilötietoja suoraan yksilön suostumuksella toiselle rekisterinpitäjälle. Tutkielman metodi
on pääasiallisesti lainopillinen. Tutkielmassa käytetään esimerkkinä Yhteinen tiedon hallinta
–hankkeessa rakenteilla olevaa suostumushallintarekisteriä.
Yleisessä tietosuoja-asetuksessa yksilön tiedollista itsemääräämisoikeutta on vahvistettu
aiemmasta. Asetuksen johdosta rekisteröidyllä on uusia oikeuksia, joiden myötä omadatan
mukaista henkilötiedon hallintaa voidaan lainsäädännön nojalla jo osittain toteuttaa.
Henkilötietojen luovuttamista viranomaisen rekisteristä säätelee yleislakina laki
viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) ja lisäksi asiaa koskettaa lukuisat
erityislainsäädännön säädökset. Viranomaisella on korostunut velvollisuus huolehtia siitä,
kenelle ja mihin tarkoitukseen henkilötietoja luovutetaan. Tämä korostunut velvollisuus ei
tue omadata-mallia, jossa yksilön antaman suostumuksen jälkeen henkilötiedot tulisi
luovuttaa suoraan ilman luovuttavan rekisterinpitäjän osuutta luovutuspäätökseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta julkisuuslainsäädännön luovutussäännösten olevan
ristiriidassa suhteessa omadata-mallin mukaiseen henkilötiedon luovutukseen. Julkisuuslain
13 §:n 2 momentti ja 16 §:n 3 momentti säätelevät viranomaisen velvollisuudesta selvittää
tietyissä tilanteissa henkilötiedon saajan käsittelyperuste sekä tietojen suojaus. Mikäli
julkishallinnon yhteinen suostumushallintarekisteri toteutuisi, olisi lailla säädettävä erikseen
myös sen osalta, mitä henkilötietoja viranomainen voisi luovuttaa vain rekisteröidyn
suostumuksen perusteella. Lisäksi tulisi erikseen säätää organisaatioiden välisten
rajapintojen avaamisesta. Lainsäädännön muutosten tulisi sijoittua enemmänkin
yleislainsäädäntöön erityislainsäädännön sijaan, jotta pirstaleisuus henkilötietojen käsittelyn
sääntelyn suhteen ei kasvaisi enää nykyisestä.
itse hallitsee omia tietojaan. Omadatassa yksilö asetetaan tiedonhallinnan keskiöön, jonka
myötä hän voi itse suostumuksellaan antaa eri toimijoille luvan käsitellä omia
henkilötietojaan. Tutkielmassa perehdytään tiedolliseen itsemääräämisoikeuteen,
omadataan ja omadatan mukaisen mallin soveltamiseen julkisessa hallinnossa, erityisesti
rekisterinpitäjän vastuun näkökulmasta. Painopisteenä tutkielmassa on selvittää, kuinka
nykyinen yleislainsäädäntö mahdollistaa julkishallinnon toimijalle oikeuden siirtää
henkilötietoja suoraan yksilön suostumuksella toiselle rekisterinpitäjälle. Tutkielman metodi
on pääasiallisesti lainopillinen. Tutkielmassa käytetään esimerkkinä Yhteinen tiedon hallinta
–hankkeessa rakenteilla olevaa suostumushallintarekisteriä.
Yleisessä tietosuoja-asetuksessa yksilön tiedollista itsemääräämisoikeutta on vahvistettu
aiemmasta. Asetuksen johdosta rekisteröidyllä on uusia oikeuksia, joiden myötä omadatan
mukaista henkilötiedon hallintaa voidaan lainsäädännön nojalla jo osittain toteuttaa.
Henkilötietojen luovuttamista viranomaisen rekisteristä säätelee yleislakina laki
viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) ja lisäksi asiaa koskettaa lukuisat
erityislainsäädännön säädökset. Viranomaisella on korostunut velvollisuus huolehtia siitä,
kenelle ja mihin tarkoitukseen henkilötietoja luovutetaan. Tämä korostunut velvollisuus ei
tue omadata-mallia, jossa yksilön antaman suostumuksen jälkeen henkilötiedot tulisi
luovuttaa suoraan ilman luovuttavan rekisterinpitäjän osuutta luovutuspäätökseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta julkisuuslainsäädännön luovutussäännösten olevan
ristiriidassa suhteessa omadata-mallin mukaiseen henkilötiedon luovutukseen. Julkisuuslain
13 §:n 2 momentti ja 16 §:n 3 momentti säätelevät viranomaisen velvollisuudesta selvittää
tietyissä tilanteissa henkilötiedon saajan käsittelyperuste sekä tietojen suojaus. Mikäli
julkishallinnon yhteinen suostumushallintarekisteri toteutuisi, olisi lailla säädettävä erikseen
myös sen osalta, mitä henkilötietoja viranomainen voisi luovuttaa vain rekisteröidyn
suostumuksen perusteella. Lisäksi tulisi erikseen säätää organisaatioiden välisten
rajapintojen avaamisesta. Lainsäädännön muutosten tulisi sijoittua enemmänkin
yleislainsäädäntöön erityislainsäädännön sijaan, jotta pirstaleisuus henkilötietojen käsittelyn
sääntelyn suhteen ei kasvaisi enää nykyisestä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]