Sateenkaariperheet lastensuojelun sosiaalityössä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Muiruri, Marjo (2018)
Muiruri, Marjo
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809201339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809201339
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tavoitteena tutkia sateenkaarivanhempien kohtaamista lastensuojelun sosiaalityössä. Miten sateenkaarivanhemmat huomioidaan lastensuojelun työskentelyssä ja millaista asennoitumista sateenkaarivanhemmat kohtaavat lastensuojelun sosiaalityössä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia haasteita sateenkaarivanhemmuuteen liittyy.
Tutkielman teoreettinen aineisto on kerätty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena suomen- ja englanninkielellä tehdystä tutkimuskirjallisuudesta. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä yhdeksästä tieteellisestä artikkelista, neljästä tieteellisestä tutkimuksesta
ja kymmenestä muusta tieteellisestä julkaisusta (N=23). Tutkielman teoreettisena lähtökohtana ovat sukupuoliajattelu ja feministinen soiaalityö.
Tutkimustulosten mukaan sateenkaarivanhemmuuteen haasteita toivat heteronormatiiviset oletukset, ydinperheajattelu, seksuaalinen suuntautuminen ja stigma. Heteronormatiiviset oletukset ja ydinperheajattelu istuvat yhteiskunnissa ja ihmisissä tiukasti ja niihin verrataan kaikkia muita perheitä ja perhemuotoja. Myös sosiaalityöntekijöillä on vallalla heteronormatiivinen perhekäsitys etenkin tiedostamattomissa asenteissa.
Normatiivinen ajattelu näkyy myös lastensuojelun ohjeistuksissa. Heteronormatiivisuuden olemassaolo vaikeuttaa esimerkiksi parisuhdeväkivaltaa kokeneen sateenkaari-ihmisen avun ja tuen saantia etenkin viranomaistasolla. Syrjinnän pelon ja onnistumisen pakon vuoksi sateenkaariperheet jättävät käyttämättä perhe- ja sosiaalipalveluita. Sateenkaarivanhempien kokemuksen mukaan sosiaalialan ammattilaiset eivät kykene ottamaan
asioita avoimesti esille. Tulosten mukaan sateenkaarivanhemmuuden haasteiden kanssa työskenneltäessä on tärkeää keskittyä vanhempien vahvuuksiin ja vanhempien identiteetin rakentumiseen, sekä siihen, millä tavoin haasteet koetaan yksilötasolla, pariskuntana ja perheenä. Ammattilaisten, jotka ovat tekemisissä sateenkaarivanhempien kanssa, tulee pohtia omaa asennettaan ja käsitystään sateenkaari-ihmisistä.
Sosiaalityön koulutukseen tulisi panostaa niin, että tulevilla ammattilaisilla olisi valmiuksia kohdata työssään erilaisia perheitä.
Tutkielman teoreettinen aineisto on kerätty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena suomen- ja englanninkielellä tehdystä tutkimuskirjallisuudesta. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä yhdeksästä tieteellisestä artikkelista, neljästä tieteellisestä tutkimuksesta
ja kymmenestä muusta tieteellisestä julkaisusta (N=23). Tutkielman teoreettisena lähtökohtana ovat sukupuoliajattelu ja feministinen soiaalityö.
Tutkimustulosten mukaan sateenkaarivanhemmuuteen haasteita toivat heteronormatiiviset oletukset, ydinperheajattelu, seksuaalinen suuntautuminen ja stigma. Heteronormatiiviset oletukset ja ydinperheajattelu istuvat yhteiskunnissa ja ihmisissä tiukasti ja niihin verrataan kaikkia muita perheitä ja perhemuotoja. Myös sosiaalityöntekijöillä on vallalla heteronormatiivinen perhekäsitys etenkin tiedostamattomissa asenteissa.
Normatiivinen ajattelu näkyy myös lastensuojelun ohjeistuksissa. Heteronormatiivisuuden olemassaolo vaikeuttaa esimerkiksi parisuhdeväkivaltaa kokeneen sateenkaari-ihmisen avun ja tuen saantia etenkin viranomaistasolla. Syrjinnän pelon ja onnistumisen pakon vuoksi sateenkaariperheet jättävät käyttämättä perhe- ja sosiaalipalveluita. Sateenkaarivanhempien kokemuksen mukaan sosiaalialan ammattilaiset eivät kykene ottamaan
asioita avoimesti esille. Tulosten mukaan sateenkaarivanhemmuuden haasteiden kanssa työskenneltäessä on tärkeää keskittyä vanhempien vahvuuksiin ja vanhempien identiteetin rakentumiseen, sekä siihen, millä tavoin haasteet koetaan yksilötasolla, pariskuntana ja perheenä. Ammattilaisten, jotka ovat tekemisissä sateenkaarivanhempien kanssa, tulee pohtia omaa asennettaan ja käsitystään sateenkaari-ihmisistä.
Sosiaalityön koulutukseen tulisi panostaa niin, että tulevilla ammattilaisilla olisi valmiuksia kohdata työssään erilaisia perheitä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]