Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Auttaa löytämään omia vahvuuksia ja suunnitella tulevaa" : opinto-ohjaajien käsityksiä lukion opinto-ohjauksesta nivelvaiheessa

Meriö, Tuomas (2018)

 
Avaa tiedosto
Meriö.Tuomas.pdf (524.1Kt)
Lataukset: 


Meriö, Tuomas
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201809281351
Tiivistelmä
Tämän pro gradun keskiössä on lukion ja korkeakoulun nivelvaihe. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lukion opinto-ohjaajien käsityksiä nivelvaiheen ohjauksen sisällöistä ja rakenteesta sekä oppilaiden vahvuuksien tunnistamisesta osana opinto-ohjausta. Tuottaessaan tietoa lukion ja korkeakoulun välisen nivelvaiheen ohjauksesta tutkimus voi sujuvoittaa lukiolaisten siirtymä korkeakouluun ja työelämään.
Tutkimuksen viitekehys pohjaa aikaisempaan opinto-ohjauksen tutkimukseen sekä vahvuuksien tunnistamisen teoreettiseen kenttään. Tutkimuksen opinto-ohjauksen tehtävät perustuvat lukion opetussuunnitelman perusteisiin. Oppilaiden vahvuuksia tarkastellaan erityisesti hyveiden näkökulmasta. Esille otetaan myös vahvuusperustainen ohjaus.
Tutkimukselle on asetettu kolme tutkimuskysymystä.
Tutkimus edustaa fenomenografista laadullista tutkimusta, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla lukion opinto-ohjaajia. Tutkimushenkilöinä oli kahdeksan lukion opinto-ohjaajaa eri puolilta Suomea. Tiedonhankintatapa oli teemahaastettelu. Aineiston analyysi perustui opinto-ohjaajien käsityksistä muodostettuihin ylä- ja alakategorioihin sekä niiden valossa luotuun opinto-ohjauksen typologiaan.
Tutkimustuloksina kuvataan opinto-ohjaajien käsityksiä opinto-ohjauksen tehtävistä nivelvaiheessa. Tärkeinä pidettiin oppilaiden tukemista, opinto-ohjauksen henkilökohtaisuutta sekä jatko-opintoihin kannustamista. Nivelvaiheen rakenne ja sisältö koettiin aikaisemmista nivelvaiheista poikkeavaksi. Lukiolaisten vahvuuksien tukemiseksi opinto-ohjaajat korostivat oppilaiden vahvuuksien tunnistamisen tärkeyttä ja haasteita. Sen perusteella, miten ohjaus onnistui tukemaan oppilaiden vahvuuksia ja miten se osui ajallisesti parhaiten lukiolaisen valintatilanteeseen, nimesin neljä opinto-ohjaauksen muotoa: ihanteellinen ohjaus, sisällöltään osuva ohjaus, epävarma ohjaus ja tavoittamaton ohjaus.
Tutkielma antaa välineitä edistää lukion nivelvaiheen opinto-ohjausta.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste