Oivaltavaa kuvataidetta: kuvataiteen ja matematiikan eheyttämistä peruskoulun kuudennella luokalla ongelmanratkaisun avulla
Soittila, Minna-Maija (2018)
Soittila, Minna-Maija
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810041361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810041361
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma esittelee keinon kuvataiteen ja matematiikan eheyttämiseen peruskoulun opetuksessa ongelmanratkaisun kautta. Tarve tutkimukselle lähti vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksesta, jossa monialaisten oppimiskokonaisuuksien tarjoaminen kouluopetuksessa kirjattiin ensimmäistä kertaa velvoitteeksi.
Tutkielma lähtee liikkeelle eheyttämisen yleisistä periaatteista ja integraation tavoista, jonka jälkeen syvennytään kuvataiteen ja matematiikan yhteneväisyyksiin tieteenaloina sekä oppiaineina. Ongelmanratkaisun käsitettä käydään läpi sekä kuvataiteen että matematiikan
kontekstissa ja pohditaan siihen liittyvää luovuutta.
Tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimuksessa kuudennelle luokalle järjestettiin yhdentoista oppitunnin mittainen kokonaisuus kuvataiteesta, jossa edetään matemaattisen ongelmanratkaisumallin mukaan. Tunnit on järjestetty neljän teeman kautta: ongelman asettaminen, suunnitelman laatiminen, suunnitelman toteuttaminen ja ratkaisun arvioiminen.
Aineiston keruu toteutuu oppilaiden kyselylomakkeiden ja opettajan haastattelun avulla. Opettajan kanssa käydyt keskustelut muokkaavat tutkimusprosessia, antavat tärkeää tietoa kokonaisuuden etenemisestä ja muokkaavat tutkimuksen toteutusta jo sen aikana. Aineiston analyysi lähtee liikkeelle kyselylomakkeen numeerisesta tulkinnasta ja se täydentyy haastattelusta nousevien tulkintojen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että ongelmanratkaisun avulla toteutettu opetus sai oppilailta ja opettajalta innostuneen vastaanoton ja edesauttoi kuvataiteen tunneilla käytävää taidekeskustelua. Tutkimus myös herätti miettimään eheyttämiseen tarvittavia voimavaroja, sekä opettajien välisen yhteistyön tuomaa lisäarvoa opetukseen.
Tutkielma lähtee liikkeelle eheyttämisen yleisistä periaatteista ja integraation tavoista, jonka jälkeen syvennytään kuvataiteen ja matematiikan yhteneväisyyksiin tieteenaloina sekä oppiaineina. Ongelmanratkaisun käsitettä käydään läpi sekä kuvataiteen että matematiikan
kontekstissa ja pohditaan siihen liittyvää luovuutta.
Tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimuksessa kuudennelle luokalle järjestettiin yhdentoista oppitunnin mittainen kokonaisuus kuvataiteesta, jossa edetään matemaattisen ongelmanratkaisumallin mukaan. Tunnit on järjestetty neljän teeman kautta: ongelman asettaminen, suunnitelman laatiminen, suunnitelman toteuttaminen ja ratkaisun arvioiminen.
Aineiston keruu toteutuu oppilaiden kyselylomakkeiden ja opettajan haastattelun avulla. Opettajan kanssa käydyt keskustelut muokkaavat tutkimusprosessia, antavat tärkeää tietoa kokonaisuuden etenemisestä ja muokkaavat tutkimuksen toteutusta jo sen aikana. Aineiston analyysi lähtee liikkeelle kyselylomakkeen numeerisesta tulkinnasta ja se täydentyy haastattelusta nousevien tulkintojen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että ongelmanratkaisun avulla toteutettu opetus sai oppilailta ja opettajalta innostuneen vastaanoton ja edesauttoi kuvataiteen tunneilla käytävää taidekeskustelua. Tutkimus myös herätti miettimään eheyttämiseen tarvittavia voimavaroja, sekä opettajien välisen yhteistyön tuomaa lisäarvoa opetukseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]