"Äiti älä lue niitä Wilma-viestejä kun sä vain hermostut niistä”. : etnografinen tapaustutkimus autistisen oppilaan koulunkäynnistä yleisopetuksen luokassa
Uutinen, Sara (2018)
Uutinen, Sara
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810081371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810081371
Tiivistelmä
Tutkimukseni on kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa käsittelen autistisen oppilaan koulunkäyntiä ja kodin ja koulun yhteistyötä. Tutkin oppilaan osallisuutta yleisopetuksen luokassa ja haluan tuoda esille eri osapuolten eli autistisen oppilaan, opettajan, ohjaajan sekä perheen näkökulmat. Tutkimuskysymyksiäni ovat: Millaista on autistisen oppilaan koulunkäynti, mitä haasteita esiintyy? Kysyn myös, millaisista seikoista on hyötyä autistiselle oppilaalle? Tutkimusmenetelmäksi valitsin etnografian, sillä etnografina pääsin parhaiten sisälle koulun arkea tutkimaan. Tutkimuksen aineistonkeruun toteutin havainnoimalla, haastattelemalla ja valokuvaamalla eräässä koulussa ja sen ekaluokassa loka-, marras-, ja joulukuussa 2017. Tutkimushenkilöni, ekaluokkalainen Ville, oli saanut hiljattain autismi-diagnoosin ja tässä tutkimuksessa tarkastelen hänen koulunkäyntiään. Tutustuin myös Villeä koskeviin asiakirjoihin. Mieleenpainuvinta tutkimusmatkallani oli, kun pääsin haastattelemaan Villen äitiä. Tunteenpurkauksilta ei vältytty.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille asettamieni tutkimusongelmien mukaisesti eri teemoja. Näitä olivat koulunkäynnin haasteet vuorovaikutuksessa, ymmärtämisen vaikeus, siirtymätilanteet sekä toimintaympäristön tekijät. Lisäksi ilmeni tyytymättömyyttä Villen äidin kokemana. Tuloksista ilmeni seikkoja, jotka hyödyttäisivät autistista oppilasta. Näitä olivat tarve struktuurien luomiseen, toiminnan ohjaus sekä ajan antaminen oppilaalle. Tutkimukseni lisäsi tietoa autistisen oppilaan ja perheen kokemista vaikeuksista tilanteessa, jossa oppilas on yleisopetuksen piirissä, vaikka voisi hyötyä pienryhmämuotoisesta erityisopetuksesta.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille asettamieni tutkimusongelmien mukaisesti eri teemoja. Näitä olivat koulunkäynnin haasteet vuorovaikutuksessa, ymmärtämisen vaikeus, siirtymätilanteet sekä toimintaympäristön tekijät. Lisäksi ilmeni tyytymättömyyttä Villen äidin kokemana. Tuloksista ilmeni seikkoja, jotka hyödyttäisivät autistista oppilasta. Näitä olivat tarve struktuurien luomiseen, toiminnan ohjaus sekä ajan antaminen oppilaalle. Tutkimukseni lisäsi tietoa autistisen oppilaan ja perheen kokemista vaikeuksista tilanteessa, jossa oppilas on yleisopetuksen piirissä, vaikka voisi hyötyä pienryhmämuotoisesta erityisopetuksesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]