Kristilliset arvot kristillisen koulun arjessa : etnografinen tapaustutkimus erään kristillisen koulun arjesta
Muotka, Anna-Karoliina; Kankainen, Paula (2018)
Muotka, Anna-Karoliina
Kankainen, Paula
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810081373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810081373
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten kristillisen koulun opetussuunnitelman kristilliset arvot ilmenevät kouluarjessa. Halusimme tuottaa tietoa kristillisen koulun käytännön arjesta ja antaa äänen kristillisen koulun yhteisölle.
Tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme muun muassa kristillistä koulua aiempien tutkimusten valossa ja vertailimme Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) ja kristillisen koulun opetussuunnitelman arvoperustoja. Tutkimuksessamme hyödynsimme etnografista tutkimusotetta. Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla erään kristillisen koulun arkea ja haastattelemalla kahta luokanopettajaa yksilöhaastatteluin ja kyseisten opettajien oppilaita ryhmähaastatteluin. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynsimme laadullista sisällönanalyysia ja temaattista analyysia. Analyysin tuloksena syntyi kolme pääteemaa kristillisen koulun arkeen liittyen.
Tutkimustulostemme kolmeksi pääteemaksi muodostuivat toimintakulttuuri, yksilö ja yhteisö. Kristillisyys ilmeni näissä kaikissa pääteemoissa läpileikkaavasti. Ihmisarvo ja katsomustietoisuus ilmenivät koulun toimintakulttuurissa. Arvoina vastuullisuus, kiitollisuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ilmenivät yksilön toiminnassa. Arvoina yhteisöllisyys, turvallisuus, laupeus ja lähimmäisenrakkaus, kunnioitus, luottamus ja armollisuus ilmenivät yhteisön toiminnassa.
Tutkimuksemme tulokset ovat luotettavia osoittamaan, miten kristillisen koulun opetussuunnitelman kristilliset arvot ilmenevät kouluarjessa. Suppean aineiston ja yhden koulun tutkimisen vuoksi tutkimusta ei voida yleistää koskemaan muita kouluja. Tutkimuksemme avulla olemme kuitenkin tuottaneet tietoa verrattain vähän tutkitusta, mutta ajankohtaisesta aiheesta, eli kristillisestä koulusta ja sen arjesta.
Tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelimme muun muassa kristillistä koulua aiempien tutkimusten valossa ja vertailimme Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) ja kristillisen koulun opetussuunnitelman arvoperustoja. Tutkimuksessamme hyödynsimme etnografista tutkimusotetta. Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla erään kristillisen koulun arkea ja haastattelemalla kahta luokanopettajaa yksilöhaastatteluin ja kyseisten opettajien oppilaita ryhmähaastatteluin. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynsimme laadullista sisällönanalyysia ja temaattista analyysia. Analyysin tuloksena syntyi kolme pääteemaa kristillisen koulun arkeen liittyen.
Tutkimustulostemme kolmeksi pääteemaksi muodostuivat toimintakulttuuri, yksilö ja yhteisö. Kristillisyys ilmeni näissä kaikissa pääteemoissa läpileikkaavasti. Ihmisarvo ja katsomustietoisuus ilmenivät koulun toimintakulttuurissa. Arvoina vastuullisuus, kiitollisuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ilmenivät yksilön toiminnassa. Arvoina yhteisöllisyys, turvallisuus, laupeus ja lähimmäisenrakkaus, kunnioitus, luottamus ja armollisuus ilmenivät yhteisön toiminnassa.
Tutkimuksemme tulokset ovat luotettavia osoittamaan, miten kristillisen koulun opetussuunnitelman kristilliset arvot ilmenevät kouluarjessa. Suppean aineiston ja yhden koulun tutkimisen vuoksi tutkimusta ei voida yleistää koskemaan muita kouluja. Tutkimuksemme avulla olemme kuitenkin tuottaneet tietoa verrattain vähän tutkitusta, mutta ajankohtaisesta aiheesta, eli kristillisestä koulusta ja sen arjesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]