Monilukutaito perusopetuksessa luokanopettajan näkökulmasta
Ala-aho, Ida (2018)
Ala-aho, Ida
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810121388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201810121388
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää monilukutaidon toteutumista perusopetuksessa luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimuskysymysteni avulla selvitän miten monilukutaito ja siihen liittyvä laaja-alainen osaaminen näyttäytyvät opetuksessa perusopetuksen alaluokilla luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimukseni aineiston olen kerännyt haastattelemalla kymmentä luokanopettajaa Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin läänin alueilla. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Tutkimukseni lähestymistapa on fenomenografinen, ja aineisto on kerätty teemahaastattelun muodossa. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessani selviää, että luokanopettajat käsittävät ja ymmärtävät monilukutaidon käsitettä eri tavoin. Käsitykset monilukutaidosta vaihtelevat syvällisestä kohtalaiseen ja hyvin heikkoon käsitteen ymmärtämiseen. Kokonaisuudessaan luokanopettajat tuovat esille monipuolisesti erilaisia käyttämiään työvälineitä ja -muotoja, oppimisympäristöjä ja yhteistyötahoja.
Tutkimuksessani selviää, että luokanopettajat käsittävät ja ymmärtävät monilukutaidon käsitettä eri tavoin. Käsitykset monilukutaidosta vaihtelevat syvällisestä kohtalaiseen ja hyvin heikkoon käsitteen ymmärtämiseen. Kokonaisuudessaan luokanopettajat tuovat esille monipuolisesti erilaisia käyttämiään työvälineitä ja -muotoja, oppimisympäristöjä ja yhteistyötahoja.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]