Ulkomailla työskentely on muuttanut mun ammatillisen identiteetin sataprosenttisesti”: opettajien kertomuksia ulkomailla työskentelystä
Springare, Annika (2018)
Springare, Annika
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811071420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811071420
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielmani ydin on kuvata opettajien kertomuksia työskentelystä ulkomailla. Työn teoriaosassa tarkastelen kansainvälistyvää yhteiskuntaa koululaitoksen ja opettajien haasteena käsitellen etnistä monimuotoistumista ja monikulttuurisuutta, globalisaatiota ja erityisesti globaalikasvatuksen roolia sekä hyvän opettajan vaatimuksia kansainvälistyvässä yhteiskunnassa. Tarkastelen myös interkulttuurisen kompetenssin käsitettä ja sen merkitystä opettajan ammatissa. Tutkimukseni pääkysymys on ”Mitä opettajat kertovat työskentelystään ulkomailla?”. Olen ryhmitellyt työni kahteen pääalueeseen, joiden valossa haen vastauksia pääkysymykseeni. Tarkastelen yhtäältä sitä, mitä työ ulkomailla on opettajien kertomana sekä toisaalta sitä, miten oma opettajuus ja kompetenssi näyttäytyvät ulkomailla työskenneltäessä. Tutkielmani on narratiivinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kahdeksan ulkomailla työskentelevän tai aiemmin ulkomailla työskennelleen opettajan avoimista haastatteluista. Aineisto on analysoitu narratiivien analyysin periaatteiden mukaisesti hyö-dyntäen teemoittelua ja sisällönanalyysia. Tutkimukseni mukaan työskentely ulkomailla koettiin positiivisena ammatillisen kehittymisen kannalta. Työskentelyn aikana esiintyi myös haasteita erityisesti uuteen opetuskulttuuriin ja monikulttuuriseen työyhteisöön sopeutumisessa. Työskentely ulkomailla vaatii opettajalta itsereflektion kehittymistä. Se myös selkiyttää tulosten mukaan opettajaidentiteettiä sekä vahvistaa omaa minuutta. Työskentely ulkomailla on myös antanut opettajille mahdollisuuden vertailla suomalaista opetuskulttuuria erilaisiin opetuskulttuureihin mahdollistaen suomalaisen koulutusjärjestelmän ja opetuskulttuurin kriittisen tarkastelun. Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että ulkomailla työskentely avaa aivan uusia ulottuvuuksia ammatilliseen kehittymiseen. Se avartaa suomalaisen koulutusjärjestelmän ja opetuskulttuurin tarkastelua. Johtopäätöksinä todetaan, kuinka opettajien interkulttuurisen kompetenssin kehittymistä tulee tukea ja tarjota tähän mahdollisuuksia. Myös opettajien mahdollisuudet kansainvälistymiseen tulee huomioida luokanopettajakoulutuksessa ja jo kentällä olevien opettajien täydennyskoulutuksessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]