Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naamion takaa – Supersankaripuvun representaation ja elokuvan lähtökohtien välinen yhteys_ Case Batman

Niikkonen, Ida-Maria (2018)

 
Avaa tiedosto
pro gradu_Ida-Maria Niikkonen.pdf (6.606Mt)
Lataukset: 


Niikkonen, Ida-Maria
Lapin yliopisto
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811081421
Tiivistelmä
Tutkielma perehtyy elokuvapuvustuksen, hahmon luonteen sekä elokuvan teeman
ja tyylin välisiin yhteyksiin. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten puvun
visuaalisen muotokieli voi toimia tapana kuvata hahmon sisäistä maailmaa ja elokuvan
lähtökohtia. Tapaustutkimuksessani päädyin tutkimaan Batman-puvun muutoksia eri
filmatisoinneissa, sillä hypoteesini mukaan puvun identifioiva merkitys nousee esille
vahvimmin supersankaripuvussa. Tutkielman kuva-aineistona toimii neljä Batman-hahmon
promootiokuvaa neljästä eri Batman-elokuvasta. Analysoin pukua ja sen ominaispiirteitä
merkitystä tuottavina koodeina, jotta voin perehtyä niiden rooliin sanattomassa viestinnässä.
Aineiston analyysissä hyödynnän representaatiolähtöistä analyysiä ja kuvasemiotiikkaa
analysoidakseni puvun visuaalisen muotokielen muutoksia suhteessa puvun konteksteihin.
Analyysi paljasti Batmanin puvun muuttuneen vuosien saatossa, mutta Batman-identiteettiä
symboloivan koodiston pysyneen samana. Kuitenkin koodit, jotka symboloivat traumaa
Batman-hahmon synnyn takana näyttäytyivät puvuissa eri muodoissa. Batmanin toimia
ohjaavat ja luonnetta määrittävät arvoja representoivat koodit esitettiin puvuissa elokuvan
lähtökohtien, teeman ja tyylin mukaisina. Supersankareiden esitystavan trendi on muuttunut
synkemmäksi osoittaakseen hyvän ja pahan käsitteiden häilyvyyttä. Batman-puvut
kuvastivat hahmon kaksijakoisuutta loitontamalla tai samaistamalla katsojaa, antaen hänelle
mahdollisuuden rinnastaa itsensä hahmon sisäiseen hyvän ja pahan kamppailuun.
 
This research concentrates on the connections between both movie costume, nature of
character, and movie’s theme and style. The aim of this study is to define how visual
forms of costume can be used as a mean to describe the inner world of the character
and the premise of the movie. The case of this study is Batman’s superhero costume. I
am analysing costumes and their features as codes to give verbal meaning to non-verbal
communication. Analysing method is based on representation-based theory and semiotic
visual analysis.
The result of the research shows that the codes symbolizing the identity of Batman are
stable and they haven’t changed between different Batman movie costumes. However, the
codes that symbolize the nature of Batman’s character have changed during the movies.
The nature of the character is built on his inner values but also on childhood traumas
behind the origin of Batman. These codes are based on the theme and style of the movies,
so in conclusion the costume, theme and the style are connected. The modern trend in to
show superheroes dark and grim. Movies tend to show viewers how the line between good
and evil is not always clear. Batman’s costumes either used identification or distance to
show the duality of Batman character.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3932]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste