Palveluiden integraation edellytykset työikäisten terveydenhuollossa asiakasosallisuuden näkökulmasta
Kujala, Henna (2018)
Kujala, Henna
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811091425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811091425
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään palveluiden integraation onnistumisen edellytyksiä työikäisten terveydenhuollossa. Miten asiakasosallisuus turvataan työikäisten terveydenhuollossa? Tutkimuskohteena on valtakunnallisesti seitsemäntoista työterveyshuollon toimijaa. Maakunnissa on perustettu TYÖKE-hankkeen avustuksella työterveyshuollon moniammatilliset verkostot. Tätä tutkimusta varten on haastateltu moniammatillisesta verkostosta maakuntien kehittäjien toimesta valitsemia henkilöitä. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Haastattelussa on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys muodostuu sanoista palveluiden integraatio, asiakasosallisuus, sote- ja maakuntauudistus ja työikäisten terveydenhuolto. Viitekehys on rakentunut käsitteiden kautta. Haastattelupohja on osa TYÖKE-hankkeen tutkimusta ja olen laatinut haastattelupohjaan kysymyksiä koskien asiakasosallisuutta työterveyshuollon palveluintegraatiossa.
Tutkimuksesta ilmenee, että asiakas on palveluiden keskiössä ja käytännössä palveluntuottajan tulee olla tietoinen siitä, millaisista palveluista asiakas on valmis maksamaan ja millaiset palvelut vastaavat parhaiten asiakkaan tarpeita. Yhteistyön tekeminen ja asiakkaan mielipiteiden kuuleminen nähdään tärkeinä ja asiakas on aktiivinen osallistuja sekä palautteen antaja. Yhteistyötä tehdään ja asiakkaalle annetaan mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun. Asiakasosallisuus on mahdollista turvata tulevaisuudessa kohtaamalla asiakas. Vuorovaikutus alkaa päätöksentekotasolta. Toiminnallisen johdon vuorovaikutus ei ole yksinään riittävää, vaan päätöksentekoprosessiin tarvitaan palvelunkäyttäjä.
Palveluiden nähdään olevan tällä hetkellä osin hajautuneina. Osa asiakkaista voi valita palveluntuottajan joko työterveyshuollosta, yksityiseltä puolelta tai julkisen terveydenhuollon palveluntuottajalta. Tiedonkulussa ongelmia aiheutuu etenkin niiden työterveyshuollon asiakkaiden kohdalla, jotka ovat käyttäneet useamman palveluntuottajan palveluita. Tietojärjestelmä terveydenhuollossa ei ole yhteneväinen ja erilaiset ohjelmat aiheuttavat haasteita. Tuleva sote-uudistus mietityttää. Mikäli asiakaskunta kasvaa, kysymyksiä aiheuttaa se, miten rahat riittävät jatkossa laadukkaan hoidon turvaamiseen? Sähköisten palveluiden kehittyminen sujuvoittaa palveluita ja mahdollistaa palautteiden antamisen sekä asiakkaan omaan hoitoon osallistumisen aktiivisemmin. Digitalisaation kehittyminen tuo omat haasteensa. Digitalisaation myötä on hyvä pohtia, miten palvelut voidaan tarjota tasavertaisesti työterveyshuollossa niille asiakkaille, joille sähköisten palveluiden käyttö on haasteellista?
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys muodostuu sanoista palveluiden integraatio, asiakasosallisuus, sote- ja maakuntauudistus ja työikäisten terveydenhuolto. Viitekehys on rakentunut käsitteiden kautta. Haastattelupohja on osa TYÖKE-hankkeen tutkimusta ja olen laatinut haastattelupohjaan kysymyksiä koskien asiakasosallisuutta työterveyshuollon palveluintegraatiossa.
Tutkimuksesta ilmenee, että asiakas on palveluiden keskiössä ja käytännössä palveluntuottajan tulee olla tietoinen siitä, millaisista palveluista asiakas on valmis maksamaan ja millaiset palvelut vastaavat parhaiten asiakkaan tarpeita. Yhteistyön tekeminen ja asiakkaan mielipiteiden kuuleminen nähdään tärkeinä ja asiakas on aktiivinen osallistuja sekä palautteen antaja. Yhteistyötä tehdään ja asiakkaalle annetaan mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun. Asiakasosallisuus on mahdollista turvata tulevaisuudessa kohtaamalla asiakas. Vuorovaikutus alkaa päätöksentekotasolta. Toiminnallisen johdon vuorovaikutus ei ole yksinään riittävää, vaan päätöksentekoprosessiin tarvitaan palvelunkäyttäjä.
Palveluiden nähdään olevan tällä hetkellä osin hajautuneina. Osa asiakkaista voi valita palveluntuottajan joko työterveyshuollosta, yksityiseltä puolelta tai julkisen terveydenhuollon palveluntuottajalta. Tiedonkulussa ongelmia aiheutuu etenkin niiden työterveyshuollon asiakkaiden kohdalla, jotka ovat käyttäneet useamman palveluntuottajan palveluita. Tietojärjestelmä terveydenhuollossa ei ole yhteneväinen ja erilaiset ohjelmat aiheuttavat haasteita. Tuleva sote-uudistus mietityttää. Mikäli asiakaskunta kasvaa, kysymyksiä aiheuttaa se, miten rahat riittävät jatkossa laadukkaan hoidon turvaamiseen? Sähköisten palveluiden kehittyminen sujuvoittaa palveluita ja mahdollistaa palautteiden antamisen sekä asiakkaan omaan hoitoon osallistumisen aktiivisemmin. Digitalisaation kehittyminen tuo omat haasteensa. Digitalisaation myötä on hyvä pohtia, miten palvelut voidaan tarjota tasavertaisesti työterveyshuollossa niille asiakkaille, joille sähköisten palveluiden käyttö on haasteellista?
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]