Tuomioiden perustelemisen laatu liikenteen abstrakteissa vaarantamisrikoksissa
Hämäläinen, Tuomas (2018)
Hämäläinen, Tuomas
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään tuomioistuimien liikenteen abstraktien vaarantamisrikosten tulkitsemisen laadun nykytilaa. Tutkimukseen valikoituneet rikosnimikkeet ovat liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Lisäksi tutkielmassa selvitetään liikenneturvallisuuden vaarantamisen ja sen törkeän tekomuodon tunnusmerkistökohtien soveltamisen edellytyksen nykylain perusteella ja luodaan tulkintametodi niille tunnusmerkistökohdille, joista ei löydy selvää konsensusta oikeuskäytännöstä tai kirjallisuudesta. Tutkimusmetodi tutkielmassa on kaksiosainen. Tulkitsemisen laatu selvitetään tutkielmaa varten kerätyn oikeustapausaineiston pohjalta laaditulla tilastolla. Tunnusmerkistökohtien soveltamisen tutkiminen ja soveltamismetodin luominen toteutetaan oikeusdogmaattisesti. Olennaiset tarkasteltavat tunnusmerkistökohdat ovat tuottamus, törkeä tuottamus, tahallisuus sekä abstrakti vaarantaminen eli on omiaan -delikti.
Perustelemisen taso liikenteen abstrakteissa vaarantamisrikoksissa on heikkoa. Yli puolet aineistossa tarkastelluista tapauksista oli perusteltu puutteellisesti joko yhdessä tai kaikissa tunnusmerkistökohdissa. Sen lisäksi tapauksista löytyi perusteluita, jotka pohjasivat päättelynsä vanhentuneeseen lainsäädäntöön ja prejudikaatteihin. Kokonaisuutena arvostellen perustelutoiminta liikenteen abstrakteissa vaarantamisrikoksissa on puutteellista ja epäjohdonmukaista. Tuomioistuimilta puuttuvat selkeät prejudikaatteihin nojaavat ohjesäännöt kaikkien liikenneturvallisuuden vaarantamisen ja sen törkeän tekomuodon tunnusmerkistökohtien osalta näiden rikosnimikkeiden kontekstissa. KKO ei ole nykylainsäädäntöön pohjautuen tutkielman tekohetkellä antanut yhtäkään ennakkotapausta, joka osoittaisi liikennerikollisuuden kontekstissa mitä edellytetään törkeältä tuottamukselta tai tahallisuudelta liikenneturvallisuuden vaarantamisessa. Toisaalta KKO on antanut ennakkotapauksia mainituista seikoista muissa konteksteissa, mutta ne ovat rajallisesti soveltuvia tieliikennerikollisuuden tarkasteluun. Myöskään oikeuskirjallisuus ei anna riittäviä vastauksia edellä mainittujen seikkojen soveltamiseen liikennerikollisuuden kontekstissa. Tutkielmassa asia on pyritty korjaamaan luomalla systemaattinen tulkintametodi kaikille kyseisten rikosnimikkeiden tunnusmerkistökohdille. Tulkintametodit on kehitetty lievälle tuottamukselle, törkeälle tuottamukselle, tahallisuudelle sekä abstraktille vaarantamiselle.
Perustelemisen taso liikenteen abstrakteissa vaarantamisrikoksissa on heikkoa. Yli puolet aineistossa tarkastelluista tapauksista oli perusteltu puutteellisesti joko yhdessä tai kaikissa tunnusmerkistökohdissa. Sen lisäksi tapauksista löytyi perusteluita, jotka pohjasivat päättelynsä vanhentuneeseen lainsäädäntöön ja prejudikaatteihin. Kokonaisuutena arvostellen perustelutoiminta liikenteen abstrakteissa vaarantamisrikoksissa on puutteellista ja epäjohdonmukaista. Tuomioistuimilta puuttuvat selkeät prejudikaatteihin nojaavat ohjesäännöt kaikkien liikenneturvallisuuden vaarantamisen ja sen törkeän tekomuodon tunnusmerkistökohtien osalta näiden rikosnimikkeiden kontekstissa. KKO ei ole nykylainsäädäntöön pohjautuen tutkielman tekohetkellä antanut yhtäkään ennakkotapausta, joka osoittaisi liikennerikollisuuden kontekstissa mitä edellytetään törkeältä tuottamukselta tai tahallisuudelta liikenneturvallisuuden vaarantamisessa. Toisaalta KKO on antanut ennakkotapauksia mainituista seikoista muissa konteksteissa, mutta ne ovat rajallisesti soveltuvia tieliikennerikollisuuden tarkasteluun. Myöskään oikeuskirjallisuus ei anna riittäviä vastauksia edellä mainittujen seikkojen soveltamiseen liikennerikollisuuden kontekstissa. Tutkielmassa asia on pyritty korjaamaan luomalla systemaattinen tulkintametodi kaikille kyseisten rikosnimikkeiden tunnusmerkistökohdille. Tulkintametodit on kehitetty lievälle tuottamukselle, törkeälle tuottamukselle, tahallisuudelle sekä abstraktille vaarantamiselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]