Taide ja luovuus elämän ylläpitäjänä ja ilmentäjänä holokaustissa - Yad Vashemin taidemuseon arkiston 1939–1947 vuosien piirrokset ja maalaukset kuva-analyysissa
Eshed, Iina (2018)
Eshed, Iina
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811301494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811301494
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkimukseni käsittelee taiteen merkitystä elämän ylläpitäjänä ja ilmentäjänä
holokaustissa. Teoriaosassa tutkimus kohdistuu juutalaisen visuaalisen kulttuurin ja
juutalaisten historiaan, juutalaisen taiteen muotoutumiseen ja holokaustiin. Tutkimuksen
visuaalisen aineiston olen kerännyt Israelissa sijaitsevan holokaustin taidemuseon Yad
Vashemin online-näyttelyistä vuosilta 1939–1947. Aineisto sisältää ghetoissa ja
keskitysleireillä vainottujen ja murhattujen aikuisten ja lasten tekemiä kuvia.
Tutkimuskysymykseni on: Miten taide ylläpiti ja ilmensi elämää holokaustissa?
Tutkimus käsittelee myös, miten taidekasvatuksen avulla voidaan luoda yhtenäisempää
yhteiskuntaa, ja millainen rooli kuvataidekasvattajalla tässä tehtävässä on.
Tutkimusmenetelmänä yhdistin sisällönanalyysin ja kvalitatiivisen analyysin menetelmät.
Kuva-analyysin tuloksissa tuli ilmi, että elämää ylläpidettiin ja ilmennettiin taiteilijoille
itselleen merkityksellisten asioiden välityksellä juutalaisesta identiteetistä, uskonnosta,
uskosta ja kauniista maisemista. Ilmaisun vapautta toteutettiin erilaisilla maalaus- ja
piirrostekniikoilla. Taiteilijat jättivät holokaustista selviytyneille perheille muiston
edesmenneistä läheisistä antaen heille kasvot, mutta myös välittäen viestejä elämän
kauneudesta, karuudesta, toivosta ja elämän jatkuvuudesta. My Master’s thesis is a discourse about the meaning of art as an upholder and an
embodier of life in the Holocaust. Theoretical part of the thesis is focused in the history
and the visual culture of the Jewish people and the shaping of the Jewish art and the
Holocaust. I have collected the visual material from the period 1939–1947 in the online
exhibitions of the Yad Vashem Holocaust Museum which is located in Israel. The
material consists of images made by adults and children who were persecuted or
murdered in the ghettos and concentration camps. The research question is: How was the
art upholding and embodying life in the Holocaust? The thesis also discusses about the
meaning of art education in creating a more coherent society and what kind of a role the
art educator has in this process.
My research method is a combination of content analysis and qualitative analysis. As a
result of the analysis it was revealed that the art was upholding and embodying life
through meaningful matters to the artists themselves, such as the Jewish identity, religion,
faith and beautiful landscapes. The freedom to express was also actualized with a variety
of painting and drawing techniques. The artists left for the generation of the Holocaust
survivors a remembrance from the deceased loved ones by giving them a face but also
channeling messages about beauty, barrenness, hope and continuance of life.
holokaustissa. Teoriaosassa tutkimus kohdistuu juutalaisen visuaalisen kulttuurin ja
juutalaisten historiaan, juutalaisen taiteen muotoutumiseen ja holokaustiin. Tutkimuksen
visuaalisen aineiston olen kerännyt Israelissa sijaitsevan holokaustin taidemuseon Yad
Vashemin online-näyttelyistä vuosilta 1939–1947. Aineisto sisältää ghetoissa ja
keskitysleireillä vainottujen ja murhattujen aikuisten ja lasten tekemiä kuvia.
Tutkimuskysymykseni on: Miten taide ylläpiti ja ilmensi elämää holokaustissa?
Tutkimus käsittelee myös, miten taidekasvatuksen avulla voidaan luoda yhtenäisempää
yhteiskuntaa, ja millainen rooli kuvataidekasvattajalla tässä tehtävässä on.
Tutkimusmenetelmänä yhdistin sisällönanalyysin ja kvalitatiivisen analyysin menetelmät.
Kuva-analyysin tuloksissa tuli ilmi, että elämää ylläpidettiin ja ilmennettiin taiteilijoille
itselleen merkityksellisten asioiden välityksellä juutalaisesta identiteetistä, uskonnosta,
uskosta ja kauniista maisemista. Ilmaisun vapautta toteutettiin erilaisilla maalaus- ja
piirrostekniikoilla. Taiteilijat jättivät holokaustista selviytyneille perheille muiston
edesmenneistä läheisistä antaen heille kasvot, mutta myös välittäen viestejä elämän
kauneudesta, karuudesta, toivosta ja elämän jatkuvuudesta.
embodier of life in the Holocaust. Theoretical part of the thesis is focused in the history
and the visual culture of the Jewish people and the shaping of the Jewish art and the
Holocaust. I have collected the visual material from the period 1939–1947 in the online
exhibitions of the Yad Vashem Holocaust Museum which is located in Israel. The
material consists of images made by adults and children who were persecuted or
murdered in the ghettos and concentration camps. The research question is: How was the
art upholding and embodying life in the Holocaust? The thesis also discusses about the
meaning of art education in creating a more coherent society and what kind of a role the
art educator has in this process.
My research method is a combination of content analysis and qualitative analysis. As a
result of the analysis it was revealed that the art was upholding and embodying life
through meaningful matters to the artists themselves, such as the Jewish identity, religion,
faith and beautiful landscapes. The freedom to express was also actualized with a variety
of painting and drawing techniques. The artists left for the generation of the Holocaust
survivors a remembrance from the deceased loved ones by giving them a face but also
channeling messages about beauty, barrenness, hope and continuance of life.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4536]