Positiivinen oravanpyörä : dialoginen organisaation kehittäminen ja työyhteisöjen johtaminen
Veijanen, Marika (2018)
Veijanen, Marika
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812181525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812181525
Tiivistelmä
Kunta-alan toiminnot ja toimijoiden asenteet tehdä työtä ovat joutuneet sopeutumaan yhä epävarmempiin taloudellisiin raameihin ja resurssien monikäyttöisyyteen viimeisten vuosikymmenten aikana. Tämä yhteiskunnallinen murros on ohjannut kuntia kehittämään uusia toimintamalleja kohdata erilaisia toimijoita ja toteuttaa palveluita ja toimintoja yhteistoiminnallisesti erilaisissa verkostoissa.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan yhden suuren kunta-alan organisaation dialogisuutta ja sen mahdollisuuksia työyhteisöjen johtamisessa ja organisaation sisäisessä kehittämisessä. Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmä tapahtuu puoli-strukturoitujen teemahaastattelujen kautta ja analysoiminen fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettinen sisältö perustuu osittain Pehrmanin (2011) ratkaisukeskeiseen sovitteluun ja sen soveltamiseen Bushen ja Marshakin (2016) kuvaaman organisatorisen dialogisen kehittämisen ja työyhteisöjen johtamisen toimintamallina. Toimintamallin testaaminen tavoittelee organisaation oppimisen nykytilan kuvaamista.
Teemahaastatteluissa tutkittavat korostavat johtamisen sitoutumista organisaation toimintamallien kehittämiseen ja ihmisten välisen luottamuksen ja osallisuuden vahvistamiseen. Tutkimuksen teorian testaaminen osoittaa käytännössä kohdeorganisaation hierarkkisen monitoimijoiden verkostomaisen rakenteen olevan dialogisuuden toteutumisen ja organisaation kehittämisen hidaste. Työyhteisöjen johtamisessa dialogisuus on avaintekijä, jonka vahvistaminen voi lisätä positiivista ajattelua ja innovoivaa toimintaa, mikä edellyttäisi kohdeorganisaatiolta esimiestyön vahvistamista ja lisää dialogisia verkostotoiminnan kokemuksia ja hyödyntämistä kaikessa toiminnassa.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan yhden suuren kunta-alan organisaation dialogisuutta ja sen mahdollisuuksia työyhteisöjen johtamisessa ja organisaation sisäisessä kehittämisessä. Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmä tapahtuu puoli-strukturoitujen teemahaastattelujen kautta ja analysoiminen fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettinen sisältö perustuu osittain Pehrmanin (2011) ratkaisukeskeiseen sovitteluun ja sen soveltamiseen Bushen ja Marshakin (2016) kuvaaman organisatorisen dialogisen kehittämisen ja työyhteisöjen johtamisen toimintamallina. Toimintamallin testaaminen tavoittelee organisaation oppimisen nykytilan kuvaamista.
Teemahaastatteluissa tutkittavat korostavat johtamisen sitoutumista organisaation toimintamallien kehittämiseen ja ihmisten välisen luottamuksen ja osallisuuden vahvistamiseen. Tutkimuksen teorian testaaminen osoittaa käytännössä kohdeorganisaation hierarkkisen monitoimijoiden verkostomaisen rakenteen olevan dialogisuuden toteutumisen ja organisaation kehittämisen hidaste. Työyhteisöjen johtamisessa dialogisuus on avaintekijä, jonka vahvistaminen voi lisätä positiivista ajattelua ja innovoivaa toimintaa, mikä edellyttäisi kohdeorganisaatiolta esimiestyön vahvistamista ja lisää dialogisia verkostotoiminnan kokemuksia ja hyödyntämistä kaikessa toiminnassa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]