"Mahdollisuus tutustua ja työskennellä eri toimipaikoissa" : lähihoitaja-opiskelijoiden käsitykset työpaikkaohjauksesta
Moilanen, Paula (2018)
Moilanen, Paula
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812181527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812181527
Tiivistelmä
Tutkimuksen keskiössä on työpaikkaohjaus. Tutkimuksen tarkoitus on kuvata erään ammatillisen oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä työpaikkaohjauksesta sekä jäsentää työpaikkaohjauksen sisällöllisiä tekijöitä ja opiskelijoiden työpaikkaohjausta koskevia kehittämisen kohteita. Näkökulmana on lähihoitajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu.
Teoriaosassa esitellään työssäoppimisen sekä työpaikkaohjauksen luonnetta aikaisempien tutkimusten mukaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjausta sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla tapahtuvien ammatillisiin opintoihin sisältyvän työssäoppimisen opintokokonaisuuden yhteydessä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on hankittu sähköisen kyselyn avulla vuosien 2015- 2017 aikana. Aineisto koostuu kuudenkymmenenkolmen (N=63) vastaajan omin sanoin kirjoittamista palautteista liittyen työpaikkaohjaukseen ja sen kehittämiseen. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan lähihoitajaopiskelijoiden käsitykset eivät niinkään kuvanneet ammatillista kasvua, vaan pikemminkin ammatillisen toimijuuden tekijöitä. Työpaikkaohjaus kiinnittyy vahvasti työpaikan yhteisölliseen toimintaan, joka joko edistää tai estää opiskelijoiden ohjauksen ja oppimisen. Työpaikkaohjauksesta muodostuneissa käsityksissä ilmeni pedagogisen ja ohjaussuhteen tärkeys. Merkittävin ohjausta ja oppimista edistävä tekijä on lähihoitajaopiskelijoiden käsitysten perusteella työpaikkaohjaajan taito kannustaa. Monen vastaajan kohdalla työpaikkaohjauksen arjessa kuvastuu työpaikkaohjaajien epälooginen tai epäeettinen kohtelu. Merkittävin työpaikkaohjausta vaikeuttava tekijä työpaikoilla on epäselvät työpaikkaohjausta koskevat ohjeet.
Tutkimus osoittaa, että työpaikkaohjauksen koulutukselle on selkeä tarve.
Teoriaosassa esitellään työssäoppimisen sekä työpaikkaohjauksen luonnetta aikaisempien tutkimusten mukaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjausta sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla tapahtuvien ammatillisiin opintoihin sisältyvän työssäoppimisen opintokokonaisuuden yhteydessä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on hankittu sähköisen kyselyn avulla vuosien 2015- 2017 aikana. Aineisto koostuu kuudenkymmenenkolmen (N=63) vastaajan omin sanoin kirjoittamista palautteista liittyen työpaikkaohjaukseen ja sen kehittämiseen. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan lähihoitajaopiskelijoiden käsitykset eivät niinkään kuvanneet ammatillista kasvua, vaan pikemminkin ammatillisen toimijuuden tekijöitä. Työpaikkaohjaus kiinnittyy vahvasti työpaikan yhteisölliseen toimintaan, joka joko edistää tai estää opiskelijoiden ohjauksen ja oppimisen. Työpaikkaohjauksesta muodostuneissa käsityksissä ilmeni pedagogisen ja ohjaussuhteen tärkeys. Merkittävin ohjausta ja oppimista edistävä tekijä on lähihoitajaopiskelijoiden käsitysten perusteella työpaikkaohjaajan taito kannustaa. Monen vastaajan kohdalla työpaikkaohjauksen arjessa kuvastuu työpaikkaohjaajien epälooginen tai epäeettinen kohtelu. Merkittävin työpaikkaohjausta vaikeuttava tekijä työpaikoilla on epäselvät työpaikkaohjausta koskevat ohjeet.
Tutkimus osoittaa, että työpaikkaohjauksen koulutukselle on selkeä tarve.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]