Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapsen edun toteutuminen valtion koulukotien erityisen huolenpidon

Remahl, Marko (2018)

 
Avaa tiedosto
Remahl.Marko.pdf (656.0Kt)
Lataukset: 


Remahl, Marko
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812201532
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on selvittää ja kuvata, mistä valtion koulukotien erityisen huolenpidon jakson sisältö koostuu. Kyse on laadullisesta tutkimuksesta, jonka tavoitteena on erityisen huolenpidon jakson sisällön selittäminen ja säännönmukaisuuksien sekä rakenteiden osoittaminen. Esitän sisältöä esiensisijaisesti asiantuntijoiden kertomusten avulla. Tutkimuskysymykseni on, mistä erityisen huolenpidon jakso koostuu, ja mikä on sen suhde lapsen etuun? Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat laki ja lapsen edun käsite. Erityisen huolenpidon keskeisinä konteksteina toimivat lastensuojelu ja koulukoti.

Tutkielman tulosten mukaan valtion koulukotien erityisessä huolenpidossa lapsi nähdään ainutkertaisena, arvokkaana ja tasa-arvoisena yksilönä, jonka tulee saada aina yhtä hyvä kohtelu, kuin muutkin lapset. Tutkimuksen johtopäätöksenä on se, että valtion koulukotien erityinen huolenpito on lapsen edun mukaista toimintaa, jota ohjaavat useat toisiaan tukevat teoriat ja menetelmät. Työskentelyä ohjaavat jaksolle asetetut tavoitteet. Lapsen tilannetta ja tavoitteiden saavuttamista arvioidaan moniammatillisesti koko jakson ajan. Vuorovaikutusmenetelmät olivat
vahvasti haastateltavien kertomuksissa ja niitä käytetään niin yksilö- kuin ryhmätyömenetelmissäkin. Jatkuva aikuisten läsnäolo ja saatavuus sekä arjen struktuuri ovat keskeisiä menetelmiä erityisen huolenpidon jaksoilla. Arjen struktuurista vastaa koulutettu ja ammattitaitoinen henkilökunta, jonka työskentelyä ohjaa ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma. Arjen struktuuri muodostuu koulunkäynnistä, ruokailuista, harrastuksista, säännöllisestä vuorokausirytmistä, sekä yksilö- ja ryhmätyöskentelystä. Arjen struktuurin vakauttamisen tavoite
perustuu traumalähtöiseen ajatteluun ja sitä ohjaa traumateoria. Strukturoidun hoitomallin taustalla ovat teoriapohjana kognitiivinen ja ratkaisukeskeinen malli, joka huomioi lapsen käytöshäiriöt ja traumataustat. Hoitomalli perustuu tämän lisäksi kiintymyssuhdeteoriaan ja kognitiivisbehavioraalisen kehitysteoriaan.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3936]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste