Peruskoulun oppimisympäristön representaatiot Opettaja-lehden syksyn 2015 artikkeleissa
Äijälä, Heidi (2018)
Äijälä, Heidi
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan, miten peruskoulua representoidaan eli tuotetaan fyysisenä ja sosiaalisena oppimisympäristönä. Tutkielman tavoite on hahmottaa suuntaa, johon koulua oppimisympäristönä ollaan kehittämässä mahdollisesti tulevaisuudessa. Fyysisellä oppimisympäristöllä tarkoitan fyysisiä tiloja ja paikkoja, joita artikkeleissa käytetään opiskeluun ja opetukseen, ja sosiaalisella oppimisympäristöllä tarkoitan ihmissuhteista muodostuvaa kouluyhteisöä, ja siinä oppimiseen vaikuttavia rakenteita.
Tutkielmani aineisto koostuu Opettaja-lehden syksyllä 2015 ilmestyneistä lehtiartikkeleista, niiden teksti ja kuvaosuuksista, kuitenkin pois lukien mainokset. Tutkielmassa käytetty metodi, johon aineiston analysointitapa perustuu, on representaatiotutkimus. Representaatiotutkimuksen muodoista käytän tulosten tulkintaan konstruktionistista näkökulmaa, jonka mukaan representaatiot rakentavat todellisuutta. Tutkielman tulokseksi sain, että suomalainen peruskoulu representoidaan oppilaslähtöiseksi, aktiivista ja yksilöllistä oppimista sekä yhteistoiminnallisuutta tukevaksi oppimisympäristöksi. Johtopäätökseni on, että koulun representoiminen Opettaja-lehdessä voi esimerkiksi lukijakunnan kautta rakentaa todellisuutta.
Tutkielmani aineisto koostuu Opettaja-lehden syksyllä 2015 ilmestyneistä lehtiartikkeleista, niiden teksti ja kuvaosuuksista, kuitenkin pois lukien mainokset. Tutkielmassa käytetty metodi, johon aineiston analysointitapa perustuu, on representaatiotutkimus. Representaatiotutkimuksen muodoista käytän tulosten tulkintaan konstruktionistista näkökulmaa, jonka mukaan representaatiot rakentavat todellisuutta. Tutkielman tulokseksi sain, että suomalainen peruskoulu representoidaan oppilaslähtöiseksi, aktiivista ja yksilöllistä oppimista sekä yhteistoiminnallisuutta tukevaksi oppimisympäristöksi. Johtopäätökseni on, että koulun representoiminen Opettaja-lehdessä voi esimerkiksi lukijakunnan kautta rakentaa todellisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]