Fenomenologinen tutkimus arvoista aikuiskoulutuksen näkökulmasta
Backman, Sari (2018)
Backman, Sari
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812201535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201812201535
Tiivistelmä
Tämän laadullisen menetelmän pro gradu- tutkimuksen tehtävänä on selvittää ihmisen elämään vaikuttavia arvoja aikuiskoulutuksen näkökulmasta, tarkemmin vaikuttaako aikuisessa iässä kouluttautuminen kokemuksena inhimillisiin arvoihin ja niiden järjestykseen. Tutkimukseni on empiiris-fenomenologinen ja poikkitieteellinen psykologian sekä filosofian tutkimusalueisiin. Teorialähtöisen tutkimusanalyysin viitekehys on jo tutkittavasta ilmiöstä tiedetty arvoteoria ja aineiston analyysi on teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Kokemamme tapahtumat sekä tunteet vaikuttavat vahvasti ihmisen arvoihin. Tunteista ja arvoista muodostuu identiteettimme, ja esimerkiksi tunteisiin liittyen onnellisuuden tavoittelu on globaali ilmiö. Psykologiassa on tutkittu arvoja ja niiden muuttumista elämänkulun tapahtumien ja elämässä tapahtuvien kriisien ohella ja kautta. Filosofiassa taas tutkitaan arvojen järjestystä ihmisen elämässä. Tutkin työssäni, onko aikuisopiskelulla ja suoritetulla tutkinnolla, tai opintokokonaisuudella kokemuksen perusteella merkitystä ihmisen arvoidentiteettiin ja arvojärjestykseen.
Aikuiskasvatuksen yksi tutkimuksen kohde on jatkuva oppiminen. Kehityspsykologiassa on jo tutkittu ja todettu, että oppimista tapahtuu koko ihmisen elämän ajan. Yhteiskuntamme rakennemuutoksessa aikuiskoulutuksen merkitys on huomattava. Uudelleenkouluttautuminen voi olla työpaikan säilymisen edellytys kotipaikkakunnalla. Työssäni pohdin siis myös, miten tämä jatkuva oppiminen vaikuttaa ihmisen identiteettiin ja sen myötä arvoihin, onnellisuuteen sekä elämän kulkuun ja mahdollisesti jopa tulevaisuuteen.
Tutkimukseni tein fenomenologisella menetelmällä. Keräsin teorialähtöisen aineiston syvähaastatteluna haastattelemalla kyselyyn osallistuneita sähköpostitse kesällä 2018. Kyselyyni osallistui kymmenen etniseltä taustaltaan suomalaista eri-ikäistä ihmistä. Tutkittavat henkilöt eivät saaneet haastattelun pohjaksi valmista arvoluetteloa, vain pelkän viittauksen tunnettuihin arvoteoreetikkoihin, joten vastaajien oma kokemus on vapaasti kirjoitettua. Vastausten sekä teorialähtöisen sisällönanalyysin perusteella voidaan havaita, että aikuiskoulutuksella on vahva vaikutus aikuisen ihmisen arvoihin ja niiden järjestykseen. Lisäksi havaitsin, että tiedon ja ymmärryksen lisääntyminen vahvistaa esimerkiksi tieteen merkitystä.
Kokemamme tapahtumat sekä tunteet vaikuttavat vahvasti ihmisen arvoihin. Tunteista ja arvoista muodostuu identiteettimme, ja esimerkiksi tunteisiin liittyen onnellisuuden tavoittelu on globaali ilmiö. Psykologiassa on tutkittu arvoja ja niiden muuttumista elämänkulun tapahtumien ja elämässä tapahtuvien kriisien ohella ja kautta. Filosofiassa taas tutkitaan arvojen järjestystä ihmisen elämässä. Tutkin työssäni, onko aikuisopiskelulla ja suoritetulla tutkinnolla, tai opintokokonaisuudella kokemuksen perusteella merkitystä ihmisen arvoidentiteettiin ja arvojärjestykseen.
Aikuiskasvatuksen yksi tutkimuksen kohde on jatkuva oppiminen. Kehityspsykologiassa on jo tutkittu ja todettu, että oppimista tapahtuu koko ihmisen elämän ajan. Yhteiskuntamme rakennemuutoksessa aikuiskoulutuksen merkitys on huomattava. Uudelleenkouluttautuminen voi olla työpaikan säilymisen edellytys kotipaikkakunnalla. Työssäni pohdin siis myös, miten tämä jatkuva oppiminen vaikuttaa ihmisen identiteettiin ja sen myötä arvoihin, onnellisuuteen sekä elämän kulkuun ja mahdollisesti jopa tulevaisuuteen.
Tutkimukseni tein fenomenologisella menetelmällä. Keräsin teorialähtöisen aineiston syvähaastatteluna haastattelemalla kyselyyn osallistuneita sähköpostitse kesällä 2018. Kyselyyni osallistui kymmenen etniseltä taustaltaan suomalaista eri-ikäistä ihmistä. Tutkittavat henkilöt eivät saaneet haastattelun pohjaksi valmista arvoluetteloa, vain pelkän viittauksen tunnettuihin arvoteoreetikkoihin, joten vastaajien oma kokemus on vapaasti kirjoitettua. Vastausten sekä teorialähtöisen sisällönanalyysin perusteella voidaan havaita, että aikuiskoulutuksella on vahva vaikutus aikuisen ihmisen arvoihin ja niiden järjestykseen. Lisäksi havaitsin, että tiedon ja ymmärryksen lisääntyminen vahvistaa esimerkiksi tieteen merkitystä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]