"On opettajasta itse kiinni, että jaksaa alkaa kehittämään sitä” : erityisopettajien kokemuksia oppimisympäristöistä ja niiden kehittämisestä
Puhakka, Miia (2018)
Puhakka, Miia
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901081006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901081006
Tiivistelmä
Opettajia kehotetaan oppimisympäristöjen kehittämiseen. Halusinkin saada tutkimuksen avulla selville, miten tämä kehittämistyö toteutuu käytännössä ja millaisia kokemuksia erityisopettajilla on asiasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata erityisopettajien kokemuksia oppimisympäristöjen kehittämisestä ja niiden kehittämisen mahdollisuuksistaan. Tutkimuksessa kuvataan sitä, millaisia muutoksia erityisopettajat ovat tehneet parantaakseen oppimisympäristöjä sekä sitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä oppimisympäristöjen kehittämiseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty haastattelulla. Aineiston analyysinä sovelletaan fenomenologista analyysimenetelmää.
Tutkimuksessa käy ilmi, että erityisopettajat kokevat oppimisympäristöjen kehittämisen monitahoisena ilmiönä. Niiden kehittämiseen vaikuttavat ulkoiset tekijät kuten koulun fyysiset tilat ja ympäristöt, koulun muut ympäristöt sekä käytössä olevat välineet. Tutkimuksessa myös ilmeni se, että erilaiset tukimuodot vaikuttavat oppimisympäristöjen kehittämiseen. Koulun johdon tuki vaikuttaa suuresti siihen, miten erityisopettajat kokevat kehittämistyön olevan mahdollista. Myös resurssit eli aika ja raha sekä kollegoiden ja koulunkäynninohjaajien tuki nähtiin tärkeäksi kehittämistyön kannalta. Lisäksi erityisopettajien oma opettajuus, oma oppimiskäsitys sekä työskentelytavat vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön.
Tutkimuksessa käy ilmi, että erityisopettajat kokevat oppimisympäristöjen kehittämisen monitahoisena ilmiönä. Niiden kehittämiseen vaikuttavat ulkoiset tekijät kuten koulun fyysiset tilat ja ympäristöt, koulun muut ympäristöt sekä käytössä olevat välineet. Tutkimuksessa myös ilmeni se, että erilaiset tukimuodot vaikuttavat oppimisympäristöjen kehittämiseen. Koulun johdon tuki vaikuttaa suuresti siihen, miten erityisopettajat kokevat kehittämistyön olevan mahdollista. Myös resurssit eli aika ja raha sekä kollegoiden ja koulunkäynninohjaajien tuki nähtiin tärkeäksi kehittämistyön kannalta. Lisäksi erityisopettajien oma opettajuus, oma oppimiskäsitys sekä työskentelytavat vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]