Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jäin siihen ihan koukkuun ja sit mä aloin vaan lukemaan” : lukuharrastus viidesluokkalaisten kertomana

Rytinki, Anni; Niemiaho, Ella (2018)

 
Avaa tiedosto
Rytinki.Anni&Niemiaho.Ella.pdf (1.733Mt)
Lataukset: 


Rytinki, Anni
Niemiaho, Ella
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901081569
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus on kuvata, minkälaisena viidesluokkalaisten lukuharrastus ja
lukumotivaatio sekä niiden kehitys näyttäytyy oppilaiden kertomuksissa.
Tarkastelemme siis lukuharrastusta sellaisena, kuin se tulee esiin viidesluokkalaisten
narratiiveissa. Tutkimushenkilöinä on 24 lappilaisen viidennen luokan oppilasta.
Teoriataustana olemme perehtyneet lukuharrastukseen ja sen alakäsitteisiin. Lisäksi
esittelemme lukumotivaation ja lukijaksi kasvamisen ilmiöitä aiemman tutkimuksen
valossa.
Asetimme tutkimuksellemme yhden pääkysymyksen: miten viidesluokkalaiset kertovat
lukuharrastuksestaan ja lukumotivaatiostaan? Rajasimme pääkysymyksen neljään
alakysymykseen. Niihin sisältyivät lukumuistot, lukuharrastuksen ja -motivaation
kehittyminen, arjen lukurutiinit sekä lukemiselle ja lukuharrastukselle annetut
merkitykset.
Keräsimme aineistomme kahdessa erillisessä vaiheessa: teimme kyselylomakkeella
alkukartoituksen (N= 24) ja sen jälkeen toteutimme yksilöllisesti tehdyt
puolistrukturoidut teemahaastattelut (N=6). Halusimme haastatteluilla syventää
aineistoamme valitsemalla haastateltaviksi erilaisia lukijoita. Noudatimme tarkoin
tutkimuseettisiä periaatteita lupa- ja suostumusmenettelyineen. Analysoimme
aineiston narratiivista lähestymistapaa soveltaen. Tarkastelimme tuloksiamme
narratiivisesti, kuvaten oppilaiden erilaisia yksittäisiä kokemuksia ja ajatuksia
lukemisesta ja lukuharrastuksesta. Lisäksi muodostimme aineistosta kaksi narratiivia: aktiivinen ja passiivinen lukija, kuvaamaan aktiiviseksi ja passiiviseksi lukijaksi
kasvamisen kehitystä.
Tutkimuksessamme pureuduimme aktiivisten ja passiivisten viidesluokkalaisten
lukuharrastuksen sekä lukumotivaation eroihin ja yhtäläisyyksiin. Tutkimuksemme
osoittaa, että kaikkien oppilaiden lukuharrastus, lukumotivaatio ja lukuasenteet ovat
muuttuvia ja lukuharrastus sisältää nousu-, taantuma- ja laskukausia. Avain
lukuharrastukseen on lukemisen synnyttävät lukuelämykset, joista seuraa lukemisen
kipinä. Tämän kautta kehittyy sisäinen motivaatio, joka ohjaa oppilasta yhä uudelleen
lukemisen pariin. Lukemisen aktivoituessa lukuharrastus syntyy ja säännöllistyy.
Passiivisilta lukijoilta jäi puuttumaan lukemisen kipinä ja koukuttuminen, eivätkä he
löytäneet mielekästä lukemista, joka synnyttäisi sisäistä lukumotivaatiota. Tämä johti
siihen, ettei vapaa-ajan lukemista pidetty motivoivana, eikä lukemiseen haluttu
sitoutua. Aktiiviset lukijat motivoituivat kiinnostavista tarinoista, kertomuksiin
uppoutumisesta ja lukuelämyksistä itsestään, kun taas passiivisia lukijoita motivoivat
tietotekstit ja uuden oppiminen lukemisen avulla.
Lukuharrastuksen ja lukumotivaation syntymiseksi ja vahvistumiseksi on tärkeää
arvostaa lukijoiden erilaisia mielenkiinnon kohteita. Lukemiskulttuurin tulisi kannustaa
lapsia lukemaan erilaisia lukemismateriaaleja, lapsilähtöisesti lukijan mielenkiinnon
kohteet huomioiden. Jokaiselle lapselle tulisi suoda oikeus ja mahdollisuus päästä
lukemisen avartavaan maailmaan. Tällöin tärkeää on, että aikuinen tukee lasta
tutustumaan erilaisiin tekstilajeihin, mielekkään lukumateriaalin löytämiseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste