”Välillä joutuu lähes kivirekeä vetämään perässä. Etenkään pojat eivät välttämättä ymmärrä omaa parastaan.” : opettajien käsityksiä poikien heikosta koulumenestyksestä
Tervo, Laura (2018)
Tervo, Laura
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901081579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901081579
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on antaa ääni opettajille ja selvittää yläkoulun opettajien käsityksiä poikien tyttöjä heikommasta koulumenestyksestä. Koska opettajien käsitysten ja kokemusten tutkiminen oli tutkimuksen lähtökohtana, oli luontevaa toteuttaa tutkimus fenomenografisesti. Fenomenografinen tutkimusote ei ole vain analyysitapa, vaan se on ohjannut tässä tutkimuksessa koko tutkimusprosessia. Aineisto koostui 12 yläkouluopettajan vastauksista sähköiseen kyselyyn.
Yläkoulun opettajien käsitysten mukaan poikien heikkoon koulumenestykseen on yhteydessä vähäinen opiskelumotivaatio, ja suoritus- ja välttämisorientoitunut suuntautuminen opiskelua kohtaan, josta seuraa poikien aidon osaamistason alittavia arvosanoja eli alisuoriutumista. Tutkimusaineistosta ilmeni, että tytöiltä ja pojilta odotetaan koulussa toisistaan poikkeavaa käyttäytymistä, jota palkitaan ja rangaistaan myös sukupuolen mukaan. Aineistosta oli havaittavissa, että oppilaan yksilölliset temperamenttipiirteet ovat arvioinnin kohteena.
Yläkoulun opettajien käsitysten mukaan poikien heikkoon koulumenestykseen on yhteydessä vähäinen opiskelumotivaatio, ja suoritus- ja välttämisorientoitunut suuntautuminen opiskelua kohtaan, josta seuraa poikien aidon osaamistason alittavia arvosanoja eli alisuoriutumista. Tutkimusaineistosta ilmeni, että tytöiltä ja pojilta odotetaan koulussa toisistaan poikkeavaa käyttäytymistä, jota palkitaan ja rangaistaan myös sukupuolen mukaan. Aineistosta oli havaittavissa, että oppilaan yksilölliset temperamenttipiirteet ovat arvioinnin kohteena.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]