Design-tutkimus : henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman kehittäminen opettajan ammatillisen kasvun tueksi
Toljamo, Sanna (2018)
Toljamo, Sanna
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182502
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Arktinen uudistava ja tutkiva opettajuus -hanketta (ArkTOP), jossa etsitään keinoja peruskoulujen opettajien ammatillisen osaamisen koko uran kestävän kehittymisen tukemiseen. Tutkielman päämääränä oli kehittää erään lappilaisen koulun opettajille henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman malli ja tuottaa tietoa, miten kehittymissuunnitelman laadinta koetaan kehittämistuotoksen ja ammatillisen kehittymisen kontekstissa. Tutkimusmenetelmänä oli design-tutkimus, jossa kehittämistuotoksen suunnittelu perustuu tieteelliseen tietoon samalla uutta tietoa tutkimusprosessissa muodostaen. Kehittämistuotoksena oli ensimmäinen versio (pilottimalli) uranaikaisesta henkilökohtaisesta kehittämissuunnitelmasta. Taulukkolaskentaohjelmalle kehitetty opettajien testaama pilottimalli ei osoittautunut kovin onnistuneeksi ratkaisuksi, vaan vaatii jatkokehittämistä. Ongelmiksi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman laadinnassa osoittautuivat laatijoiden kokema osaamattomuus ja laatimisen sujumattomuus taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen, laatimista edeltävän ja sen aikaisen riittävän ohjeistuksen puute sekä ajankäytölliset ongelmat. Henkilökohtaisesta kehittymissuunnitelmasta ei nähty olevan selkeää hyötyä opettajien ammatillisen kehittymisen välineenä. Jos henkilökohtainen kehittymissuunnitelma halutaan pitkäjänteiseksi apuvälineeksi opettajien ammatilliseen kehittymiseen, täytyy kehittämissuunnitelman laatiminen saada sujuvaksi, ohjauksen olla riittävää ja koulussa sopia kehittymissuunnitelmien laatimiseen ja hyödyntämiseen liittyvästä ajankäytöstä työntekijöiden kesken.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]